Här får Electrolux stryk

Placera i Turkiet En av Electrolux större konkurrenter är turkiska Arcelik. Placera besökte företaget som inte bara exporterar utan också har en stor växande kundbas på hemmaplan.

Arcelik är Turkiets största tillverkare av vitvaror och diverse hushållsprodukter och konkurrerar bland annat med svenska Electrolux. Bolaget har en omsättning på 40 miljarder kronor och gjorde en rörelsevinst på 3,3 miljarder förra året.

Bolaget har 14 fabriker utspridda i Turkiet, Rumänien, Ryssland, Kina och Sydafrika och dotterbolag i 25 olika länder.

Antalet anställda uppgår till 24 000 och produkterna säljs i cirka 100 länder runt om i världen under tio olika varumärken.

Mest kända är Arcelik (Turkiet), Beko (Storbritannien), Blomberg (Tyskland) och Grundig (Europa).

Arcelik rankas som Europas tredje största hushållsproduktsbolag efter Bosch & Siemens och Electrolux.

Företagets huvudägare är investmentbolaget Koc (57 procent), samma bolag som är storägare i Ford Otosan. 25 procent av aktierna finns tillgängliga för privata investerare.

Varumärket Arcelik är Turkiets största enligt en undersökning som AC Nielsen genomfört nyligen, före Adidas, Ulker, Bosch, Nike och Coca Cola.

Bolaget har de senaste 20 åren rankats som ett av Turkiets viktigaste konsumentbolag i olika undersökningar. Arcelik har även vunnit stora framgångar utomlands med varumärket Beko som bland annat är Storbritanniens största varumärke inom hushållsprodukter med en marknadsandel på 20 procent.

Arceliks framgångar beror på ett par viktiga faktorer. För det första så har bolaget kontinuerligt satsat på marknadsföring och ett stort distributionsnätverk runt om i Turkiet. Bolaget har 3 000 distributörer och 600 servicestationer i landet.

Samtidigt var man tidigt ute med att förlägga merparten av produktionen i lågkostnadsländer, en resa som Electrolux påbörjade på allvar under Hans Stråbergs tid i mitten av 2000-talet. Arcelik var betydligt tidigare ute och har på det sättet skaffat sig en fördel gentemot västerländska konkurrenter.

Arbetskostnaderna i Västeuropa ligger omkring 35-40 dollar per timme. I Östeuropa, där Arcelik har betydande produktion, är motsvarande kostnad cirka 6 dollar per timme. Utöver detta så är antalet arbetstimmar högre i öst än i väst, vilket totalt sett ger ett högre kapacitetsutnyttjande i fabrikerna.  

Logistikkostnaderna är också relativt låga då 40 procent av produktionen finns på de fem största marknaderna för koncernen.

Slutligen har stora skalfördelar uppnåtts i produktionen med hjälp av strategin att bygga enorma produktionsanläggningar i stället för många små. Arcelik har bland annat Turkiets största produktionsytor om man räknar ihop de totala fabriksytorna, oavsett bransch.

En annan drivkraft är demografin. Den turkiska befolkningen uppgår till cirka 76 miljoner och ökar med 1,2 procent årligen i genomsnitt. 50 procent är under 30 år. Antalet hushåll uppgår till nästan 20 miljoner och ökar i högre takt än invånarantalet (2 procent i snitt per år). Det innebär att det med åren blir allt fler hushåll per invånare vilket driver efterfrågan på hushållsprodukter. Så det finns en viss strukturell tillväxt här.

I fjol låg Arceliks totala omsättningstillväxt på 13 procent, varav 5 procent var organisk. Bolaget gynnades av den starka euron och dollarn då man har 60 procent av intäkterna utomlands.

Rörelsemarginalen landade på 8,2 procent (7,7), vilket är betydligt högre än vad Electrolux mäktar med. Electrolux mål är att nå 6 procent rensat för engångskostnader och för tillfället ligger man en bra bit ifrån detta.

Framtidsutsikterna ser ljusa ut. Den turkiska vitvarumarknaden väntas öka med 3-5 procent i år och Arcelik räknar med att kunna fortsätta växa med över 10 procent under 2015. Efterfrågan på vitvaror drivs givetvis också av regeringens stora infrastruktur- och byggsatsningar i storstadsregionerna.

Placera rapporterar direkt från Istanbul. Har du några frågor om Turkiet som investeringsland är du välkommen att skriva dem i kommentarsfältet nedan. Vi tar med frågorna till de experter vi träffar på resan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -