Tryck i turkisk bilproduktion

Placera i Turkiet Den turkiska tillväxten har lett till kraftigt ökad efterfrågan på bland annat bilar och hushållsprodukter. Placera har besökt Ford Otosan, en av landets största biltillverkare.

Turkiets demografi med hälften av befolkningen under 30 år och det faktum att det pågår en fortsatt stark urbaniseringsprocess från landsbygden till storstadsregioner, har ökat efterfrågan på fordon och diverse kapitalvaror under hela 2000-talet.

Industrialiseringen, den växande exporten och viktiga strukturreformer har trefaldigat inkomsterna under det senaste decenniet vilket drivit på den inhemska konsumtionen. 

Placera besökte fordonstillverkaren Ford Otosans enorma produktionsanläggning i Gölcuk, en timmes bussfärd utanför Istanbul.

Bolaget ägs gemensamt av amerikanska Ford och det turkiska investmentbolaget Koc Holding med anor från 1928, då grundaren Vehbi Koc utnämndes till Fords återförsäljare i Turkiet. Ford Otosan omsätter cirka 45 miljarder kronor och hade ifjol en rörelsemarginal före avskrivningar (ebitda) på cirka 7 procent.

Bolaget är noterat på Istanbulbörsen sedan 1986 och har knappt 10 000 anställda. Aktien har gått betydligt starkare än index de senaste tio åren. Det är delvis en effekt av att bara 17 procent av aktierna är tillgängliga för investerare vilket skapar ett köptryck när allt fler vill ta del av bolagets framgångar.  

Ford Otosan räknas som en pionjär inom turkisk biltillverkning och har länge varit ett av de största exportbolagen i landet. Runt två tredjedelar av omsättningen kommer via exportförsäljning. Bolaget står ensamt för en femtedel av landets totala biltillverkning och fabriken i Gölcuk som vi besökte har en produktionskapacitet på 290 000 fordon per år och en egen hamn. Totalt har bolaget en kapacitet att tillverka 415 000 fordon per år i sina tre turkiska anläggningar.

Turkiet är numer Fords femte största marknad i Europa efter Storbritannien, Tyskland, Italien och Frankrike.

Försäljningen har varit väldigt stark efter finanskrisen och Ford Otosan planerar att dubbla antalet produktionsanläggningar på längre   sikt.

Ford kommer också att förlägga en större del av produktionen till Turkiet och antalet bilmodeller som tillverkas i landet kommer att öka successivt under de närmaste tre åren.

Idag är det mestadels större transportfordon som tillverkas men under 2015-2018 ska modeller som Mondeo, Galaxy, Mustang och Edge också tillverkas i Turkiet.

Enligt Asli Selcuk, IR-chef på Ford Otosan, finns det ett par faktorer som talar för en fortsatt ökad turkisk produktion för Ford.

För det första är arbetskostnaderna relativt låga jämfört med andra europeiska länder. För det andra så är kunskapsnivån generellt hög bland turkiska ingenjörer (runt 60 procent av de anställda i fabriken har en teknisk högskoleutbildning) och för det tredje talar den starka inhemska efterfrågan i Turkiet för att fortsätta ha större delen av produktionen här. Man vill vara närmare kunderna och på det sättet minska transportkostnaderna.

Kapacitetsutnyttjandet i fabrikerna ligger sällan under 80 procent, vilket är högt sett med europeiska ögon. Samtidigt som volymerna väntas stiga i takt med BNP-utvecklingen i landet på cirka 3,5-4,0 procent framöver så pressas lönsamheten av en omfattande prispress som råder på den inhemska marknaden.

För Ford Otosan så har en högre andel passagerarbilar också pressat lönsamheten då det är starkare prispress inom privatmarknaden jämfört med inom företagssektorn (transportbilar och lättare lastbilar). Även skalfördelarna minskar i fabrikerna när antalet modeller ökar. Inköpskostnaderna har också ökat på grund av den starka dollarn. Allt detta har resulterat i att rörelsemarginalen kommit ner från 12-13 procent för tio år sedan till nuvarande 7-8 procent.   

Den höga produktiviteten och effektiviteten i fabrikerna gör att det är fortsatt lönsamt för amerikanska och europeiska företag att förlägga produktionen i Turkiet, inte minst för att regionen växer snabbare än västvärlden.

Men man kan inte låta bli att tänka på hur stort beroendet är till amerikanska Ford. Nu har man löst det genom att ingå ett Joint Venture (samriskföretag), men bolaget saknar bredd och är i behov av att amerikanarna ständigt vidareutvecklar bilmodeller för att inte intäkterna ska stagnera.

Nästa företag på tur att besöka är Arcelik, Turkiets största hushållsproduktstillverkare. Häng med!

Placera rapporterar direkt från Istanbul. Har du några frågor om Turkiet som investeringsland är du välkommen att skriva dem i kommentarsfältet nedan. Vi tar med frågorna till de experter vi träffar på resan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -