Trenderna talar för Haldex

Aktieanalys Med stor exponering mot konjunkturkänsliga slutkunder i USA och Europa har Haldex en intressant position. Aktien har stigit kraftigt men värderingen är inte avskräckande hög.

Med över hälften av försäljningen i Nordamerika har fordonsunderleverantören Haldex för närvarande rejäl medvind från valutaeffekter. Inräknat dessa ökade omsättningen i bolagets fjärde kvartal med 20 procent och rörelseresultatet med drygt 50 procent exklusive engångsposter.

Haldex tillverkar produkter för bromsar och luftfjädringssystem, huvudsakligen till lastbilar och trailers. Bolaget har två affärsområden: Air Controls och Foundation Brake. Foundation Brake tillverkar hjulbromsprodukter medan Air Controls tillverkar produkter som förbättrar säkerhet och köregenskaper i bromssystemen, som rening och torkning av tryckluft eller ABS-system.

Att Nordamerika är en så stor marknad för Haldex beror på att bolaget historiskt har en mycket stark position inom trumbromsar vilket sitter på runt 80 procent av alla nytillverkade lastbilar i Nordamerika.

I Europa är det till cirka 90 procent skivbromsar som gäller men Haldex har även stärkt sin position på skivbromsar under senare år, främst till trailers som utgör merparten av Haldex efterfrågan i Europa. I Nordamerika är efterfrågan mer jämnt fördelad mellan lastbilar och släp.

I september i fjol aviserades ett långsiktigt europeiskt samarbete med Daimler inom skivbromsar och totalt sett har Haldex inom skivbromar tecknat avtal om leveranser motsvarande 650 Mkr fram till och med 2017. Leveranserna till Daimler väntas komma igång mot slutet av 2015.

Justerat för valutaeffekterna ökade Haldex sin omsättning med 10 procent i fjärde kvartalet. Det är området Foundation Brake som ökat försäljningen mest. Produktionen av både lastbilar och trailers har varit hög i Nordamerika under kvartalet och även den europeiska produktionen av trailers har ökat.

Geografiskt svarar Nordamerika för 52 procent av intäkterna medan Europa ifjol stod för 35 procent. Resten av omsättningen genereras huvudsakligen i Indien, Kina och Brasilien.

Vd Bo Annvik flaggar dock i rapporten för att tillväxten kommer att bli lägre. Nyproduktionen av lastbilar och släpvagnar väntas fortsätta öka men eftersom den redan nått upp till en hög nivå så kommer tillväxttalen relativt sett att dämpas och ligga på en lägre nivå än vad som var fallet i fjol. Annvik beskriver dock fortfarande marknadsläget som positivt och han ser goda förutsättningar för ett bra 2015.

Nuvarande produktionsprognoser för lastbilar i Nordamerika under innevarande år pekar mot en ökning på knappa 12 procent jämfört med 2014. Trailerproduktionen i samma region väntas öka med knappt 4 procent medan samma siffra för Europa pekar mot en ökning på drygt 3 procent.

Haldex hade tidigare ett mål om att nå en rörelsemarginal på 7 procent men det målet passerades redan 2013 så i höstas höjdes målnivån till 10 procent. Utfallet för 2014 blev, om vi bortser från engångsposter, 9,3 procent. Lönsamheten har förbättrats snabbt sedan bolaget delades i tre delar 2011. Verksamheten har de senaste åren konsoliderats och effektiviserats i såväl Nordamerika som Europa.

Ett större sparprogram sjösattes 2013 med målet att sänka kostnaderna 100 Mkr om året. Programmet omfattar bland annat en omstrukturering av produktionen i Europa och rationaliseringar inom administration och försäljning. Programmet väntas vara genomfört i år.

I och med att effektiviseringsprogrammet inom Haldex närmar sig slutförande har fokus skiftat mer mot lönsam tillväxt. Bolaget har som målsättning att växa snabbare än den underliggande marknaden och enligt Haldex egen statistik uppnåddes det målet under fjolåret. Den valutajusterade tillväxten för helåret uppgick till 8 procent att jämföra med marknadens underliggande tillväxt på cirka 6 procent.

Förutom fortsatt organisk tillväxt är vd Bo Annvik också i sitt vd-ord i bokslutsrapporten tydlig med att Haldex letar efter kompletterande förvärv.

De analytiker som bevakar bolaget räknar med att den totala tillväxten i år uppgår till 20 procent och att den underliggande rörelsemarginalen väntas förbättras till 10,1 procent. Justerat för engångskostnader (som väntas vara betydligt lägre i år) tar då nettoresultatet ett skutt på 38 procent. Per aktie väntas den rapporterade vinsten bli 7,40 kronor.

För 2016 är snittprognosen en omsättningstillväxt på knappt 4 procent och en ytterligare förbättring av rörelsemarginalen till 10,7 procent. Vinsten per aktie stiger då till 8,35 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 16,8 respektive 14,9. Justerat för skuldsättning värderas rörelsen till 9,9 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit.

En utdelning på 3 kronor per aktie skiljs av i slutet av april vilket innebär en direktavkastning på 2,4 procent.

Haldex-aktien har haft en mycket stark utveckling de senaste åren. Resultatutvecklingen har varit nästan lika stark men värderingen av aktien har kommit upp. En skuldjusterad värdering på under 10 gånger nästa års rörelseresultat är dock inte särskilt utmanande. Med förbättrad lönsamhet och en större eftermarknadsaffär går det också att motivera en högre värdering.

Bolagets verksamhet är knuten till lastbilskonjunkturen vilken är mycket cyklisk. I USA har efterfrågan varit bra de senaste åren och väntas förbli det ett tag till. Den europeiska trailermarknaden är dock fortfarande på historiskt låga nivåer och om konjunkturen förbättras framöver finns det gott om utrymme för tillväxt där. Lägg därtill utsikterna till nya förvärv.

Sammantaget väljer vi att behålla vår köprekommendation på Haldex. Någon kursrusning är sannolikt inte att vänta i närtid men bolaget är fortfarande bra positionerat för att dra nytta av de rådande makrotrenderna.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 125,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -