Detaljhandeln går fortsatt starkt

Konjunktur Försäljningsvolymen i den svenska detaljhandeln fortsätter att öka. Särskilt sällanvaruhandeln ser ut att göra ett bra år.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln, i fasta priser och kalenderkorrigerad, ökade totalt med 4,8 procent i februari, jämfört med samma månad 2014, visar statistik från SCB och HUI.

Enligt SME Direkts prognosenkät väntades försäljningen ha ökat med 3,8 procent.

Dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent medan sällanköpsvaruhandeln steg med 7,5 procent.

Jämfört med föregående månad steg försäljningen 0,2 procent i februari.

HUI konstaterar att detaljhandeln fortsätter på sin starka tillväxtbana. Dagligvaruhandelns uppgång berodde delvis på de något större prisökningarna under februari, medan sällanköpsvaruhandeln har växlat upp och här väntas handeln fortsätta visa stark tillväxt även framöver.

Inom sällanvaruhandeln gick apotekshandeln och klädhandeln särskilt bra, men även möbelhandeln och elektronikhandeln fortsätter att leverera starka utvecklingstal. Däremot gick det betydligt trögare inom skohandeln och optikhandeln, som båda backade i februari, enligt HUI.

"I dagsläget kan HUI:s prognos för helåret 2015 tyckas vara försiktig om man ser till det starka utfallet hittills i år. Detaljhandeln möter dock starka jämförelsetal framöver och konkurrensen från andra branscher såsom caféer, restauranger och resesektorn håller i sig, vilket gör att HUI spår en stabil men måttlig tillväxt om 3 procent", skriver HUI.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -