På Skatteverket ser man gärna att deklarationen görs elektroniskt. Det är exempelvis sex gånger vanligare med fel i pappersdeklarationer med bilagor jämfört med dem som lämnas in elektroniskt.
Enligt Kay Kojer, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, har egenföretagare och de som sålt aktier eller bostad mycket att vinna på att använda e-tjänsten.
"Den som använder e-tjänsten har fler uppgifter förifyllda och får dessutom hjälp av systemet att summera och föra över belopp mellan olika rutor. Den som vill vara på den säkra sidan bör alltså använda e-tjänsten och på så sätt minska risken för fel”, säger han i en kommentar.
Under de närmaste veckorna kommer omkring 7,7 miljoner svenskar att få sin deklaration hem i brevlådan och senast den 4 maj ska den vara inlämnad till Skatteverket.
Förra året valde över fem miljoner personer att deklarera elektroniskt på Skatteverkets sajt, i appen eller genom att ringa eller sms:a.
I år öppnar e-tjänsterna redan den 19 mars för alla som har Mobilt Bank-Id eller någon annan typ av e-legitimation.
Den som ska göra ändringar eller lägga till uppgifter måste använda appen eller e-tjänsten på Skatteverkets sajt.
Rickard Fredén