Spännande utsikter för Lexington

Aktieanalys Lexington tar klivet till First North. Bolaget har intressanta tillväxtmöjligheter de kommande åren och givet en skuldfri balansräkning ser värderingen rimlig ut.

Livsstilsvarumärket Lexington är på väg till börsen. Bolaget säljer New England-inspirerade hemtextilier och kläder av hög kvalitet och i ett högre prissegment. Tillväxten har varit stark de senaste åren och bolagets produkter säljs idag på cirka 900 försäljningsställen i 20 länder runt om i Europa samt i Asien och USA. Drygt halva försäljningen genereras utanför Sverige.

Lexington startades 1997 av först Kristina och sedemera även Tommy Lindhe som idag är vd respektive ordförande i bolaget. Ursprungligen sålde bolaget enbart sängtextilier men 2008 expanderades verksamheten till att även omfatta kläder.

Idag delas verksamheten in i områdena Home och Clothes. Home svarar för 60 procent av omsättningen i Lexington och Clothes för resterande 40 procent.

Inom Home ingår förutom sängkläder även handdukar, kökstextilier, glas, porslin och accessoarer. Clothes har vuxit snabbt på kort tid och kläderna säljs ännu inte på alla Lexingtons marknader. Huvudsakligen har försäljningen varit koncentrerad till de nordiska länderna och USA. Storbritannien och Frankrike har nyligen lagts till och ytterligare länder ska läggas till under de kommande åren.

Lexington avslöjar inte i sitt prospekt hur försäljningen fördelar sig mellan de länder där bolaget har verksamhet. Sverige är dock fortfarande den största marknaden och här finns 13 av de totalt 22 egna butikerna, kallade Lexington Concept Stores. Norge är näst största marknad med fem egna butiker. Övriga egna butiker återfinns i USA och Danmark.

Utanför Norden är Kina och USA så klart två stora och spännande marknader för Lexington. I Kina har bolaget en så kallad master franchise-tagare som dels driver butiker i egen regi men även låter andra franchisetagare driva butiker under dess överseende. Det är en modell som konkurrenten Gant framgångsrikt använde sig av under sin tid som eget bolag.

Kina-marknaden har vuxit snabbt sedan Lexington tog klivet dit 2010 och det är redan bolagets tredje största marknad sett till försäljning, trots att bara Home-sortimentet finns tillgängligt ännu. Lexington har planer för fortsatt expansion i såväl Kina som övriga Asien. Målet för Kina är att öka dagens 24 franchisebutiker till minst 40 stycken före utgången av 2017.

Utanför Kina har Lexington inga master franchisetagare utan bolaget ansvarar själv för de elva franchisebutiker som finns. Förutom egna butiker och franchisebutiker säljer Lexington sina produkter både direkt till externa återförsäljare och via distributörer och agenter. Bolaget har även en online-butik som säljer på 18 av de 20 marknader Lexington har närvaro på idag.

Målet för de närmaste åren är att i princip dubbla det egna butiksbeståndet. I Norden ska 10-12 nya egna butiker öppnas de kommande tre åren, minst fem i Tyskland, minst tre i Storbritannien och minst två i USA.

Samtidigt ska återförsäljarnätet utökas kraftigt och nya marknader bearbetas. Lexington har historiskt etablerat sig på 1-2 nya marknader varje år och bolaget ser för närvarande störst potential i Asien samt i Sydafrika och Mellanöstern.

De finansiella målsättningarna är att nå en årlig omsättningstillväxt på 10 procent och en ebitda-marginal (rörelseresultat före av- och nedskrivningar) på minst 10 procent.

De senaste fem årens tillväxt har i snitt legat på 12 procent. 2013 ökade dock nettoomsättningen med cirka 7,5 procent och 7,7 procent var facit för de första tre kvartalen i 2014. Ökningen är driven av både valutakurseffekter och av nya butiker och försäljningsställen i bland annat Storbritannien, Sydkorea och Finland. Lönsamheten har förbättrats och resultatet före skatt har ökat med nära 50 procent.

Lexington har de senaste åren haft en skattesats på drygt 40 procent. Det är den norska verksamheten som bidrar till den höga beskattningen och i takt med att omsättningen ökar på andra håll i världen bör skattesatsen sjunka. I närtid väntas dock ingen radikal förändring. Den höga skatten äter upp vinsterna och facit för de senaste tolv månaderna summerar till en vinst per aktie (räknat efter emissionen) på drygt 1,90 kronor.

Lexington vill ha 40 kronor per aktie i introduktionen (guldstjärna för att vi slipper ett prisintervall) vilket innebär ett rullande p/e-tal på 20,7. För helåret 2014 bör resultatet öka ytterligare till åtminstone 2,10 kronor. Kan Lexington hålla tillväxten kring dagens 8 procent även nästa år bör det kunna ge ett lyft på sista raden till cirka 2,60 kronor. P/e-talet sjunker då till 15,4. Med schablonskatt hade det varit 12,5.

Lexington är sedan årsskiftet skuldfritt och tar vi hänsyn till den starka balansräkningen ser värderingen bättre ut. Till 40 kronor per aktie värderas då rörelsen till 9,8 gånger vår prognos för nästa års rörelseresultat.

Det är i nivå med ett bolag som MQ som är betydligt större och mer väletablerat än Lexington. Klädhandeln har dock gått rätt trögt de senaste åren medan heminredning gått bättre och Lexington är till 60 procent hemtextilier och heminredning. Tillväxtutsikterna är därmed bättre för Lexington de kommande åren.

Det som gjorde Gant så hett på börsen för snart tio år sedan var att det var ett livstilsvarumärke med global potential. Nästan vad som helst som hade något att göra med en upplevd New England-livstil gick att stoppa in under varumärket: parfymer, glasögon, skor, möbler, fritidsprodukter och så vidare.

Samma sak gäller Lexington även om bolaget har kommit kortare väg på den resan. Med nya produktområden att utforska och en tå i dörren till marknader som Kina, USA, Tyskland och Storbritannien går det lätt att måla upp väldigt spännande visioner om framtiden för Lexington.

Man ska dock komma ihåg att bolaget är långt ifrån ensamt om sin New England-profil och har att tampas med en rad starka varumärken inom sina olika produktområden. Det kan också vara värt att komma ihåg att andra bolag har fått in tår på spännande marknader förr, bara för att få dem i kläm när dörren smällt igen: tänk Wesc i USA eller Björn Borg i Kina.

Hittills har dock Lexingtons grundare skött sina kort väl. Bolaget har växt stadigt och hela tiden varit lönsamt. Balansräkningen är skuldfri och grundarna är även framledes kvar som huvudägare i bolaget. Prislappen är inte direkt låg och det lär inte bli världens mest likvida aktie, men sammantaget tycker vi ändå Lexington kan vara värd en slant.

Rekommendationen blir Teckna.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -