Trygga H&M fortsatt köpvärd

Aktieanalys Aktiviteten är hög inom H&M och inte minst e-handeln börjar ta fart på allvar. Varmt väder i september slog mot försäljningen men på lite sikt ser utsikterna fortsatt stabila ut.

Klädkedjan H&M lägger bakom sig ett starkt tredje kvartal (juni till och med augusti). Hjälpt av en försvagad kronkurs ökade omsättningen i kvartalet med hela 21 procent jämfört med för ett år sedan. Kostnaderna har ökat i ungefär samma takt och på sista raden noterades ett vinstlyft på 20 procent.

H&M:s vd Karl-Johan Persson framhåller i rapporten styrkan i resultatutvecklingen givet den mycket intensiva investeringsfas som bolaget för närvarande är inne i. Förutom sedvanlig butiksexpansion på både etablerade och nya marknader är det främst satsningen på online som ligger i fokus, både internt och från aktiemarknaden.

H&M var sena på tåget när det gäller e-handel men rullar nu ut möjligheten att handla bolagets kläder online på allt fler marknader. I dagsläget erbjuds den möjligheten på 13 marknader och ytterligare 8-10 ska tillkomma under nästa kalenderår. Lanseringen i USA för ett drygt år sedan var ett viktigt steg som togs i online-satsningen. Under 2014 har bland andra Frankrike, Italien, Spanien och Kina tillkommit.

I och med dessa lanseringar erbjuder H&M idag e-handel på marknader som motsvarar ungefär 75 procent av koncernens försäljning så även om bolaget var sent i starten har mycket tagits ikapp. Konkurrensen på nätet är dock hård och där aktörer som Zalando erbjuder fri frakt och fria returer tar H&M fortfarande betalt för frakt och retur oavsett köpesumma vilket inte känns attraktivt.

Karl-Johan Persson hävdar dock i rapporten att mottagandet för onlinebutikerna varit mycket bra i samtliga länder. För butikskedjor som H&M är onlineförsäljningen ett komplement till de fysiska butikerna och de båda kanalerna kan i bästa fall stärka varandra när de samarbetar. Onlinemarknaden håller fortfarande en högre tillväxttakt än den fysiska handeln och även inom H&M har den växande näthandeln bidragit till en stark försäljningsutveckling för koncernen under våren och sommaren.

Fortfarande är det dock de fysiska butikerna som driver den mesta tillväxten. H&M fortsätter att sikta mot att netto öppna 10-15 procent fler butiker varje år. Facit för innevarande år väntas bli 375 nya butiker. Ett särskilt fokus i nyöppningarna ligger på USA och Kina. Av de största marknaderna för H&M visar också Kina och USA tillsammans med Italien den bästa tillväxten i det tredje kvartalet. Även Storbritannien och Sverige utvecklas bra.

Vid sidan om expansion av H&M-butiker rullar även bolaget ut allt fler butiker bland sina övriga varumärken. Det är framför allt COS, Monki och & Other Stories som expanderat under året både i form av nya butiker och online-försäljning. Av koncernens totala butiksbestånd på 3 341 butiker vid utgången av det tredje kvartalet svarade dock H&M-märket fortfarande för 93 procent.

Även inom H&M-butikerna sker dock en utveckling. Heminredning i form av H&M Home dyker upp i allt fler butiker. Renodlade herrbutiker testas också i ett 30-tal butiker runt om i världen. Sortimentet breddas även bland annat genom en satsning på ett rejält utökat utbud av sportkläder. Under hösten kommer även sortimentet av skor att utökas kraftigt. Till en början lanseras skosortimentet online och på vissa utvalda marknader, däribland Sverige.

Alla dessa framtidssatsningar innebär så klart ökade kostnader för H&M. Prognosen för helåret är kostnader på 800 Mkr vilket är i toppen av det tidigare angivna intervallet 600-800 Mkr. Även nästa år kommer att tyngas av höga kostnader för dessa satsningar.

Den starka försäljningsutvecklingen under tredje kvartalet har höjt förväntningarna för resten av året. Tyvärr bröts sviten av positiva försäljningöverraskningar under september månad (som alltså är första månad i H&M:s fjärde kvartal). Fram till och med den 23:e september hade H&M under månaden noterat en försäljningsökning på 7 procent räknat i lokala valutor. Det var inte ens hälften av den ökning som var väntad enligt SME Direkts sammanställning av analytikerprognoser.

Karl-Johan Persson förklarar den klena försäljningutvecklingen med ovanligt varmt väder på många viktiga marknader under månaden. Försäljningen under perioden augusti till oktober är mycket viktig på året eftersom det innehåller varma och dyra kläder som säljs med bra marginaler. Karl-Johan Persson ser dock inte utvecklingen i september som något tecken på att höstkollektionen skulle vara svag. Augusti var en stark månad och oktober kommer förhoppningsvis att bjuda på en uppryckning när vädret nu blivit mer höstlikt.

Enligt SME Direkts sammanställning väntas H&M för räkenskapsåret 2013/2014 (som slutar i november) öka intäkterna med 17,7 procent. Bruttomarginalen väntas backa något jämfört med i fjol men med god kostnadskontroll spås ändå rörelsemarginalen öka något. Vinsten per aktie uppgår i snittprognosen till 12,33 kronor, en ökning på 19 procent.

För nästa år spås en tillväxt på 12,7 procent och i övrigt oförändrade marginalnivåer. Vinsten per aktie ökar således lika mycket, till 13,93 kronor. P/e-talen för de närmaste åren landar med de prognoserna på 25,0 respektive 22,1. För 2016 faller det till 19,8.

Direktavkastningen i H&M-aktien uppgår enligt estimaten till 3,3 procent på innevarande års utdelning, 3,6 procent på nästa och 3,9 procent på 2016 års utdelning.

H&M är sedvanligt högt värderad. Bolaget erbjuder också en smått unik kombination av finansiell styrka, tillväxt och en konjunkturstabil verksamhet. Speciellt det sistnämnda börjar åter bli ett argument till aktiens fördel i takt med att makrosignalerna surnar till. Det har historiskt visat sig att lågprisprofilen får kunder att söker sig till H&M nästan oavsett konjunkturläge.

Att H&M nu äntligen börjar bli en spelare att räkna med på onlinemarknaden är också positivt liksom att bolaget fortsätter arbetet med att bredda utbud och koncept. Det kommer på sikt att bidra till att H&M:s redan goda tillväxtförutsättningar blir ännu bättre.

Sammantaget ser vi ingen anledning att ändra vår köprekommendation på aktien.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hennes & Mauritz B Köp 302,70 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -