Hög aktivitet på H&M

Aktieanalys H&M har haft bra drag i butikerna under våren. Bolaget är fortsatt mycket aktivt när det gäller nysatsningar och vi tycker framtidsutsikterna ser spännande ut för H&M.

Klädkedjan H&M fortsätter sin breda och kraftiga satsning på tillväxt både idag och i framtiden. Nya koncept, nya säljkanaler, nya produkter och nya länder har de senaste kvartalen presenterats i ett högt tempo. Samtidigt har bolaget sitt stora butiksbestånd och sin beprövade affärsmodell som en trygg grund att stå på och den underliggande utvecklingen är som vanligt mycket stabil.

H&M har haft en stark vår och under perioden mars till och med maj (H&M:s andra kvartal) ökade omsättningen med hela 20 procent räknat i kronor. Bruttomarginalen håller sig kring 61 procent och tillsammans med en i övrigt god kostnadskontroll innebar det i kvartalet en ökning av resultatet före skatt på 25 procent.

I vanlig ordning var H&M:s försäljning redan känd innan rapporten och ett rejält vinstlyft var därför också väntat. Utfallet landade marginellt högre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Den starka försäljningsökningen under kvartalet drivs delvis av cirka 375 fler butiker än under motsvarande period i fjol. Bara under det andra kvartalet öppnade H&M netto 93 stycken nya butiker och utfallet för hela räkenskapsåret väntas bli ytterligare 375 butiker.

Totalt hade H&M vid utgången av maj månad 3 285 butiker runt om i världen och av dessa var 93 procent H&M-butiker. COS och Monki är de två andra koncept som har flest egna butiker i koncernen.

75 procent av alla butiker återfinns runt om i Europa men bolaget håller nu ett högt tempo i framför allt USA och Kina där flest nya butiker kommer att öppnas i år. H&M öppnar även nytt på andra håll i Asien. Bland annat Filippinerna och Indien kommer att få sina första H&M-butiker i år. Sydamerika har börjat bearbetas med hittills en butik i Chile, och ännu en planerad i Peru.

Det är dock inte bara nya butiker som driver tillväxt i H&M. Under andra kvartalet har relativt mogna marknader som Storbritannien och Italien visat kraftig tillväxt. Enligt bolaget har vårkollektionen mottagits mycket väl ute i butikerna.

Bolaget var rätt sent att erbjuda e-handel jämfört med vissa konkurrenter men nu satsas för fullt på att rulla ut sin online-butik till de befintliga marknaderna. Än så länge är den bara lanserad på tio marknader men Spanien, Italien och Kina tillkommer senare i år. För nästa år är ytterligare 8-10 nya online-marknader planerade.

I början av året lanserade H&M ett utökat sortiment av sportkläder i vissa av sina butiker och mottagandet har rapporterats vara gott. Nu planerar bolaget även att lansera ett utökat skosortiment. Lanseringen sker till hösten dels online men också i vissa butiker i nio länder till att börja med.

Sedan tidigare har H&M också sitt Home-sortiment som erbjuds i separata säljytor i vissa butiker (så kallade shop in shops) och även delvis på nätet. Även Home ska expanderas vidare både med nya produkter och nya marknader. Totalt räknar H&M med att 70 nya shop in shops kommer att öppnas i år och 15 nya marknader ska tillkomma.

Vid sidan om de egna butikerna fortsätter H&M även att expandera de övriga varumärkena i koncernen. Under det andra kvartalet har fyra Monki-butiker öppnats, tre COS-butiker samt en vardera av Cheap Monday och & Other Stories. COS och & Other Stories kommer i år att etableras i 3-4 nya länder samt online på utvalda marknader.

Weekdays har inte begåvats med några nya butiker hittills i år men vd Karl-Johan Persson sade i samband med onsdagens rapport att både Weekdays och Monki närmar sig ett läge där det är dags att öka på expansionstakten.

Den kraftiga expansionsfas som bolaget är inne i drar förstås en del pengar. Att öppna nya butiker är bokstavligt talat vardagsmat för H&M men det som framför allt drar kostnader är investeringar i it och online som väntas summera till 600-800 Mkr för räkenskapsåret.

Det närmaste kvartalet kommer även att påverkas negativt av ökade inköpskostnader. Den sammanlagda effekten av råvarupriser, kostnadsinflation, kapacitet hos leverantörerna, inköpsvalutor och transportkostnader har varit svagt negativ redan under inköpsperioden till det andra kvartalet och den ser fortsatt svagt negativ ut när det gäller inköpen till det tredje kvartalet. Framför allt är det kostnadsinflationen som ökat jämfört med i fjol.

De analytiker som följer H&M räknar i snitt med att bolaget i år redovisar en tillväxt på dryga 14 procent och att bruttomarginalen blir 59,1 procent precis som i fjol. Resultatet per aktie väntas öka med 14,4 procent till 11,85 kronor. Nästa räkenskapsår är snittprognosen för tillväxten 11,3 procent. Bruttomarginalen väntas även då bli 59,1 procent men rörelsemarginalen väntas stärkas en aning. Vinsten per aktie ökar därför med 13,3 procent till 13,43 kronor.

P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 24,6 respektive 21,7. Justerat för den stora nettokassan värderas rörelsen till 16,5 gånger nästa års rörelseresultat. Prognoserna för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på 3,4 procent respektive 3,7 procent.

H&M:s nuvarande höga tempo i arbetet med att bredda verksamheten till fler produkter, priskategorier och varumärken följer mönstret från värsta konkurrenten Inditex. H&M är betydligt senare på den bollen än Inditex och det har också märkts i resultat och kursutveckling de senaste åren.

Inditex har dock på sistone sett ut att tappa fart samtidigt som H&M förefaller få upp ångan. Inditex hade i sitt första kvartal, februari till och med april, en unerliggande tillväxt på 11 procent men ett resultat som backade med 7,3 procent. Fortsätter H&M att utvecklas bättre än Inditex bör det locka tillbaka de internationella placerare som de senaste åren övergivit H&M-aktien för Inditex.

Bolaget lägger bakom sig ett mycket starkt kvartal och med alla järn bolaget har i elden för tillfället tycker vi framtidsutsikterna ser spännande ut för bolaget. Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hennes & Mauritz B Köp 292,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -