Kina lyfter Starbucks

Aktieanalys Kaffekedjan Starbucks växer kraftigt utanför den stora hemmamarknaden USA. Potentialen är enorm i Kina och på de andra tillväxtmarknaderna där bolaget har en relativt liten marknadsandel. Vi ser aktien som klart köpvärd trots en kursrusning det senaste året.

I förra årets USA-special tog vi upp Starbucks som ett intressant bolag för den långsiktige placeraren. Avkastningen har sedan dess överträffat våra förväntningar.

Aktien har stigit med 40 procent tack vare en stark organisk tillväxt och stigande marginaler. Vår bedömning är att det finns mer att hämta, trots en relativt hög värdering.Först lite kort fakta om koncernen.

Starbucks är världens största kaffekedja med över 20 000 butiker i 62 länder runt om i världen, varav 11 500 finns på hemmamarknaden USA.

Bolaget kontrollerar hela produktionskedjan, från kaffebönan till den färdiga kaffedrycken till kund. I utbudet finns även te, olika typer av kalla drycker, läsk, bakelser och ett relativt stort sortiment av enklare förtäring, som wraps och pastarätter. Bolaget äger merparten av butikerna själva men arbetar även med ett franschisekoncept på vissa marknader.

Redo för ny tillväxtfas

Historiskt sett har Starbucks uppvisat en hög försäljningstillväxt, drivet av framförallt nya caféer. Innan finanskrisen låg tillväxttakten uppåt 20 procent per år, men sedan 2009 har försäljningsökningen nästintill halverats på grund av tre faktorer; 1) Hemmamarknaden USA blir allt mognare. 2) Konkurrensen har ökat med exempelvis McDonalds som utvecklat ett cafékoncept vid sidan av snabbmaten.

Numera kan man få frukost och bakelser med kaffe i varje restaurang och till lägre pris än hos Starbucks. Utöver detta tampas Starbucks med kaffekedjor som Dunkin Donuts (6 800 butiker i USA), Caribou Coffee (600 butiker i USA) och Peets´s Coffee (200 butiker). 3) En försiktigare ledning som släppt på gasen lite grann för att inte äventyra kvaliteten.

Det är lätt att man tappar fokus på kärnverksamheten när man gasar för mycket och när den gamle trotjänaren och storägaren Howard Schultz återvände som vd 2008 såg han ett behov av att konsolidera och trimma det befintliga butiksbeståndet för att förbättra lönsamheten.

Sedan Howard Schultz återkomst har Starbucks levererat en organisk tillväxttakt om cirka 7 procent varje år (med undantag för 2009 när försäljningen föll med 6 procent) och rörelsemarginalen har stadigt klättrat från knappt 14 procent till fjolårets 16,5 procent.

Starbucks är nu redo att åter växla upp etableringstakten i tillväxtländersom Kina, Indien och Brasilien. Gemensamt för dessa tre länder är att det finns en växande medelklass som är väldigt intresserad och förtjust i den västerländska kaffekulturen. Hittills har etableringen i tillväxtländerna varit mycket lyckosam och gått över förväntan enligt ledningen, framförallt i Kina där lönsamheten redan är betydligt högre än genomsnittet för koncernen.

Under 2013 öppnade Starbucks totalt 1700 nya caféer, varav närmare 500 i Kina och prognosen för 2014 ligger omkring 1300-1400 nya caféer för koncernen.

I Kina är potentialen enorm. Efter fjolårets 500 nya butiker i landet är antalet butiker cirka 1000. På sikt ska denna siffra stiga till 4-5000, vilket förväntas ge bra med understöd åt försäljningen de närmaste tio åren. Samma siffror gäller för Brasilien och Indien och hittills talar det mesta för att Starbucks kommer att lyckas.

Under 2013 steg intäkterna med 12 procent och bolagets egen prognos för i år är att denna tillväxttakt kommer att kunna bibehållas. Rörelsemarginalen ska dock stiga med minst 1,5-2 procentenheter från fjolårets rekordhöga nivå om 16,5 procent. Rapporten för det första kvartalet var riktigt stark och pekar mot att prognoserna till och med kan betraktas som lite försiktiga.

Under Q1 steg intäkterna med 12 procent och rörelsevinsten med hela 30 procent, vilket gav en rekordhög marginal på 19,2 procent. Den organiska tillväxten låg på 5 procent jämfört med samma kvartal 2013 och Starbucks hann öppna 417 nya caféer, vilket motsvarar en årstakt om cirka 1700.

En viktig förklaring till lönsamhetsförbättringen är att menyn breddats med flertalet varma och kalla drycker samt olika maträtter, vilket leder till ett högre snittköp per kund. Trenden är att allt fler köper något att äta tillsammans med kaffet vilket ökar marginalerna. Skalfördelarna är enorma och när Kina kommer upp till över 1000 butiker väntas rörelsemarginalen kunna stiga till över 20 procent för koncernen.

Med en förväntad vinsttillväxt på 20 procent de kommande tre åren är p/e-talet på 27 för innevarande år inte särskilt utmanande.

Redan nästa år faller siffran till 23 och året efter till strax under 20. Därtill förtjänar Starbucks en premievärdering på grund av den stabila historiken och det urstarka varumärket som just nu håller på att erövra Asien och Sydamerika med storm. Vi ser därför Starbucks som fortsatt köpvärt.

Den här analysen publicerades i tidningen Börsveckan i nummer 16 den 14 april. Är du intresserad av att prenumerera på Börsveckan, klicka här. 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Starbucks Köp 68,89 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -