Finnvedenbulten alltjämt köpvärd efter kursrusning

Aktieanalys Aktien har rusat sedan i somras men lustigt nog ser Finnvedenbulten fortfarande billig ut. Orderingången har nämligen ökat kraftigt och vinsterna väntas nu följa efter.

Sedan Finnvedenbulten för knappt ett år sedan först började visa tecken på att vända den svaga utveckling bolaget var inne i har aktien fullkomligt exploderat uppåt.

Kursstegringen sedan förra sommaren skrivs för närvarande till 170 procent. Stigande orderingång och volymer i kombination med interna krafttag för att höja effektiviteten börjar nu växla ut i påtagligt förbättrade resultat.

Bokslutsrapporten i början av februari gav aktien en ytterligare skjuts uppåt då bolaget avslöjade att det överväger att åter dela upp verksamheten i två separata bolag. Finnveden och Bulten var ju från början två separata börsbolag fram tills att Finnveden år 2001 köpte upp Bulten.

Verksamheten delas fortfarande upp i divisionerna Bulten respektive Finnveden Metal Structures. Bulten säljer fästelement till den globala fordonsindustrin och svarade under 2013 för knappt 60 procent av intäkterna i koncernen. Finnvedendivisionen tillverkar huvudsakligen interiör-, chassi- och karossdetaljer för fordonsindustrin i stål och lättmetall.

Finnveden är den del av koncernen som drabbats hårdast av fallande volymer de senaste åren. Under fjolåret genomfördes åtgärder inom divisionen som väntas lyfta resultatet med 30 Mkr om året med full effekt från andra halvåret i år.

Åtgärderna gäller främst gjuteriverksamheten där en koncentration av tillverkningen har skett till anläggningen i Polen. Kostnader för åtgärdsprogrammet har belastat fjolåret med nära 40 Mkr.

Finnvedendivisionen får nu draghjälp av ökande volymer. Orderingången i det fjärde kvartalet steg med drygt 25 procent och omsättningen ökade valutajusterat med 22 procent. Rensat för engångskostnaderna i kvartalet landade rörelsemarginalen på 4,1 procent, upp från -1,5 året innan.

Bultendivisionen har inte haft samma strukturella problem som Finnveden men har också lidit av låga volymer. Mot slutet av fjolåret tog dock efterfrågan ordentlig fart för divisionen och flera stora avtal tecknades. De nya affärerna väntas innebära löpande intäkter på runt en halv miljard om året när de når full volym 2015, vilket kan jämföras med omsättningen i fjol på dryga 1,8 miljarder.

Nya affärer gav ett kraftigt lyft i orderingången för Bulten under fjärde kvartalet, upp 86 procent mot året innan. Omsättningen ökade med 21 procent och rörelsemarginalen steg i kvartalet till 6,8 procent från 4,5 för ett år sedan.

Bulten är även på gång att starta produktion i Ryssland via ett samarbete med GAZ-koncernen, som är Rysslands största tillverkare av kommersiella fordon. Bulten kommer dessutom att bearbeta nya kunder i landet och intresset uppges vara stort.

Finnvedenbulten är i behov av att bredda sin verksamhet både geografiskt och sett till kundbasen. Bolaget har tre huvudkunder som tillsammans svarar för två tredjedelar av omsättningen. Även om kunderna beställer en rad olika produkter från båda divisionerna så är ett så stort beroende av enskilda kunder en riskabel situation.

Geografiskt står Sverige för cirka 60 procent av intäkterna. Storbritannien och Tyskland svarar för runt 15 procent vardera och Polen för cirka 10 procent.

Koncernen säljer runt 75 procent av sina produkter till slutkunder inom personbilsindustrin och resterande 25 procent till kunder inom den tunga kommersiella fordonsindustrin. Marknadsstatistik för fjolåret visar omräknat till Finnvedenbultens exponering på en nedgång i bolagets europeiska marknader på 0,7 procent.

Utsikterna för 2014 är enligt LMC Automotives prognoser en total ökning i produktionen av lätta fordon på 1,7 procent och av tunga fordon på 1,6 procent. Nya avtal och en stärkt närvaro i Ryssland väntas leda till stark organisk tillväxt för Bulten de kommande åren och för 2014 lär divisionen kunna fortsätta växa betydligt snabbare än den underliggande marknaden.

Snittprognosen för innevarande år är enligt databasen Factset en omsättningsökning för koncernen på nära 18 procent (drivet främst av en uppgång på nära 30 procent för Bulten). Rörelsemarginalen väntas stärkas till 5,7 procent från 3,4 procent i fjol. Vinsten per aktie landar i snittprognosen på 6,83 kronor, upp från 4,19 i fjol.

För 2015 är snittprognosen en tillväxt på 11,9 procent och en rörelsemarginal på 6,3 procent. Vinsten per aktie ökar då till 8,43 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 10,7 respektive 8,7. Justerat för nettoskulden på 185 Mkr värderas rörelsen till 8,4 gånger innevarande års väntade rörelseresultat.

Utdelningen för 2013 föreslås bli 2 kronor per aktie och prognosen för innevarande år är 2,56 kronor. Direktavkastningen blir 2,7 procent respektive 3,5 procent.

Att en aktie som rusat 170 procent sedan i somras fortfarande kan se direkt billig ut är smått chockerande. Allt bygger förstås på förväntningar om en kraftfull uppväxling i omsättning, lönsamhet och vinster. Det är alltid lite vanskligt att räkna hem goda nyheter innan de levererats men Finnvedenbultens starka utveckling i det fjärde kvartalet backar upp antagandet. Det underliggande rörelseresultatet steg 33 procent i kvartalet.

En uppdelning av koncernen verkar sannolik och skulle troligen vara positiv även ur ett aktieägarperspektiv. Det skulle bli två små bolag som kommer ur processen och ett uppköp av någon del är inte omöjlig. Aptiten på företagsaffärer är på uppåtgående och med dagens värdering borde det finnas intressenter.

Med höga förväntningar på det innevarande året väntar en försiktig investerare in rapporten för det första kvartalet för att se om estimaten står sig. Med en värdering som ligger 30-40 procent under andra fordonsunderleverantörer, som VBG, Concentric eller Haldex, har vi dock svårt att inte se Finnvedenbulten som fortsatt köpvärd trots den senaste tidens kursrusning.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Bulten Köp 72,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -