På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Lättare vinna mot flygbolaget

Mer i plånboken Flygbolag i EU ska få svårare att neka kompensation till flygresenärer för försenade och inställda flyg.

Europaparlamentet röstade på onsdagen för att stärka passagerarnas rättigheter.

Bland annat begränsar reglerna för vad som är "extraordinära omständigheter", som gör det möjligt för flygbolag inte betalar ersättning.

På listan för sådana omständigheter finns fågelkollisioner, politiska oroligheter och arbetsmarknadskonflikter.

Vid långvariga extraordinära omständigheter, som det isländska askmolnet 2010, ska flygbolag högst tvingas betala boende för resenärerna i fem nätter.

Enligt den luxemburgiske kristdemokraten Georges Back, som är parlamentets ansvarige (rapportör), ersätts bara 2 procent av de passagerare som klagar.

"Vi har hittat en bra balans mellan flygbolagens och resenärernas rättigheter. Vi har å ena sidan förbättrat konsumentskyddet och å andra sidan gett branschen den flexibilitet den behöver", sade han i ett uttalande.

Lagförslaget ger resenärer rätt till information om ombokningar senast 30 minuter efter den ursprungliga avgångstiden. Passagerare ska inte kunna hindras använda returbiljetten fast utresan inte har kunnat användas.

Vid konkurser av flygbolag ska ett försäkringssystem hjälpa passagerarna.

Flygplatser fick igenom ett önskemål då lagstiftningen mjukar upp flygbolagens rätt till hårda regler för handbagage. Dessa regler anses vara en metod av flygbolagen att få resenärerna att handla varor ombord och inte på flygplatserna.

När Europaparlamentet nu har antagit sin ståndpunkt ska förhandlingar inledas med EU-ländernas transportministrar om den slutliga versionen av lagförslaget.

Kommentar (1)

  • #1.Så här gör du

    Om du vill få ersättning av ett flygbolag är det viktigt att du gör på rätt sätt. Skriv INTE ett argt mail där du i allmänna ordalag tycker flygbolaget varit dumma och där du vill ha någon sorts ersättning. Då kommer du inte få något. Åberopa istället din lagliga rätt enligt EU:s regler att få just den typ av ersättning som är aktuell i ditt fall och som du är berättigad till, se nedan. Finns det ett specifikt webbaserat klagoformulär på flygbolagets webbplats så använd det, då vet du att du inte utelämnar några uppgifter som flygbolaget vill ha för att behandla ditt ärende. Du kan läsa en väldigt informativ information på konsumentverkets sidor: http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Flyg/Efter-flygresan/Installt-flyg/Sa-stor-ersattning-har-du-ratt-till/ Där finns info om försenat flyg, inställt flyg, försenat bagage osv. Stå på dig och lycka till!

    Hjälparen i nöden
    Kl. 16:48, 5 feb 2014

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -