Bolaget som skär guld med täljkniv

Placera i Asien Den indonesiska fordonsindustrin skär guld med täljkniv. Tillväxten är mycket stark och förväntas förbli så under många år. Förklaringen ligger i den växande medelklassen.

I mitten av augusti släppte marknadsundersökningsföretaget Frost & Sullivan en rapport som visade stark tillväxt i hela Asiens fordonssektor, framför allt i Indonesien. Av studien framgick det att antalet fordon kommer mer än fördubblas fram till år 2019. 

Holdingbolaget och fordonstillverkaren Astra International är störst på börsen i Jakarta med 6,5 procent av börsindex och 150 miljarder kronor i börsvärde. Företaget säljer bilar i hela landet och tillverkar flera kända märken som Toyota, Peugeot, BMW och Lexus.  

På väg till en av företagets bilfabriker i centrala Jakarta får vi möta huvudstadens lika omtalade som kaotiska trafik. Slingrande bilköer, tutande motorcyklar och mopeder.

Det är bullrigt och stökigt, för att inte tala om den smog som skapas av den täta trafiken. Enligt vår guide Hondi hör det här till vardagen. 

”Jakartaborna vistas knappt utomhus, de promenerar inte, joggar inte och cyklar inte, de är tvungna att ta bilen överallt. Och det är omöjligt att hålla tider, alla blir sena, det hänger på trafiken”, säger han.  

I huvudstaden finns inte många övergångsställen och cykelbanor vilket gör invånarna beroende av sina fordon för att kunna ta sig runt. Det förstärker bilberoendet och bidrar till mer kaos.  

Trottoarerna är få, där de finns fungerar de mest som hinderbanor och man misstänker att syftet aldrig varit att fotgängare ska kunna ta sig fram. Många trottoarer har stora gapande hål.

Även i de nya delarna av staden, i finanskvarteren där moderna glänsande kontorsbyggnader omger vägarna, är trottoarerna knappt brukbara.

Jakarta är inte byggt för människor, utan för fordon. 

Och många fordon är det. På ön Java där Jakarta ligger, samsas omkring 140 miljoner människor om utrymmet, det motsvarar 60 procent av Indonesiens befolkning. Och i huvudstaden Jakarta finns 20 miljoner människor.

Det är den mest folkrika ön i världen och en av de mest tätbefolkade platserna.  

En dag i veckan har jakartaborna möjlighet att njuta av utomhusmiljön. Den nya populära borgmästaren, Joko Widodo, har sett till att förbjuda biltrafik i ett större område i staden varje söndag för att öppna upp för utomhusaktiviteter. Det är en liten åtgärd som trots allt är mycket uppskattad av invånarna.  

Den undermåliga infrastrukturen har blivit en ekonomisk bromskloss som Jakartas borgmästare har börjat attackera med investeringar i ett tunnelbanesystem och utbyggda busslinjer. Men samtidigt ska det byggas fler motorvägar eftersom bilarna väntas bli många fler.  

Astra International är ett av de bolag som väntas gynnas mest av utvecklingen. Vi besöker en av företagets fabriker där det dagligen tillverkas 2 000 bilar. Här arbetar 5 700 människor.

Vi ser bara en enda kvinna under rundturen, men enligt bolaget är 30 procent av alla anställda kvinnor. De flesta sköter logistiken. 

Sammansättningen går i rasande tempo trots kvävande värme inne i fabriken. Det är 38 grader varnt. Luftkonditionering anses vara en onödig lyx. Bilarna verkar bara tillverkas i fyra olika färger. 

”Det är helt enkelt så att indoneserna bara är intresserade av fyra olika färger på sina bilar, blå, silver, vit och svart”, säger kvalitetschefen på företaget, Mr Agus.   

I dagsläget är bilägandet lågt med västerländska mått. Av 1000 indonesier äger bara 80 en egen bil. Men med den stora befolkningen och framför allt en snabbt växande medelklass, är framtidsutsikterna goda för ökad efterfrågan.  

Frågan är bara hur landet ska klara av det ökade antalet bilar med trafikkaos, luftföroreningar och olyckor som följd? 

Det här är den nionde artikeln från Placeras reportageresa i Asien. Här hittar du de andra artiklarna från reportageresan

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -