På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Problemen kvar med PPM-rådgivare

Pension Missnöjet med så kallade PPM-rådgivare är stort. Flera av dem tar fortfarande ut en hög fast avgift trots att det idag är oklart vad deras tjänster består av. Det visar en rapport från Pensionsmyndigheten.

I december 2011 stoppades möjligheten för så kallade PPM-rådgivare att utföra massfondbyten för sina kunder. Det innebar att PPM-rådgivare som tidigare tagit en fast avgift på 500-900 kronor per år för att byta fonder i premiepensionssystemet åt sina kunder, fick svårt - eller rent av omöjligt - att fortsätta sin verksamhet på samma sätt.

Eftersom det inte längre är tillåtet att byta fonder åt en stor mängd kunder samtidigt var PPM-rådgivarna tvungna att hitta nya vägar för att fortsätta ta betalt. En del har flyttat kundernas kapital till egna fond-i-fonder, som kunden samtidigt kan hitta helt gratis på Pensionsmyndighetens fondtorg.

Men den fasta avgiften på mellan 500-900 kronor per år fortsätter PPM-rådgivarna att ta ut ändå. Placera.nu varnade för denna tendens för över ett år sedan. Läs vår varning här.

Missnöjet hos kunderna är idag stort med de så kallade PPM-rådgivarna. Det märker man inte minst av hos Pensionsmyndigheten. Under årets första halva mottog myndigheten 255 synpunkter från personer som var missnöjda med en PPM-rådgivare.

Det var det i särklass vanligaste ämnet för klagomål till Pensionsmyndighetens kundservice, trots att Pensionsmyndigheten inte har något alls att göra med PPM-rådgivare. Det visar rapporten "Effekter av massfondbytesstoppet" som myndigheten i dagarna överlämnar till regeringen.

"Fortfarande är det många konsumenter som hör av sig till kundservice och tror att företag som säljer premiepensionsrådgivning är en del av Pensionsmyndigheten. De här tjänsterna är också svåra att värdera, men är i regel en dålig affär för pensionsspararen", säger chefsjurist Thomas Norling.

I rapporten konstaterar Pensionsmyndigheten att informationen till spararna om massfondbytesstoppets konsekvenser var mycket knapphändig. Myndigheten tar det för sannolikt att de flesta av de berörda spararna inte förstår att PPM-rådgivaren inte längre utför förvaltning med fondbyten, utan att tjänsten idag består av något helt annat.

"Det är fortfarande svårt att förstå vad de produkter och tjänster som säljs innebär", skriver Pensionsmyndigheten i rapporten.

Där konstateras också att det troligen är ungefär samma antal pensionssparare som köper tjänster från PPM-rådgivare idag som före stoppet. För att komma till rätta med problemen med PPM-rådgivarna och öka konsumentskyddet på området krävs arbete från fler myndigheter än Pensionsmyndigheten, till exempel en tillsynsmyndighet som Finansinspektionen, anser Pensionsmyndigheten.

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Placeras utländska aktieanalyser

Frankfurt

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -