Verka för att synas

Krönika Facebook gick till börsen som ett av de mest hajpade och högst värderade bolagen på länge. Men glansen har falnat betänkligt och raset efter introduktionen visar hur stor det spekulativa inslaget var hos investerarna.

Vad får man för 2 lass vete, 4 lass råg, 4 bastanta oxar, 8 grisar, 12 får, 79 liter vin, 425 kilo ost, 4 ton smör samt en säng, ett knippe kläder och en silverbägare?

Tja, julen 1637 kunde man få en (1) tulpanlök. Då stod tulpanhysterin på topp men strax därefter smälte dessa imaginära värden bort i intet.

Det var skrämmande hur folk kunde pantsätta hus och hem för att köpa något i så total brist på egenvärde där allt handlade om en förväntning om att skicka den vidare till någon annan med större betalningsvilja. Sedan dess har bubblor kommit och gått och det ligger i människans natur.

Men oftast har bubblorna omgärdats av någon allmän eufori på börsen, tal om supercykler med mera. Idag är det snarast tvärtom med otroligt baissade utsikter för världsekonomin men likväl finns ett enormt intresse för facebook.com.

Kanske är det för att det är så många fascinerande ingredienser i denna historia att vi låter oss bländas av varumärket snarare än titta i resultaträkningen. Det är historien om en ung man som mer eller mindre egenhändigt grundar en enorm framgångssaga och inte minst internet och drömmen om att skapa ett nät i nätet, en plats där man kan göra allt och användarna är "låsta", något som allt ifrån telekomoperatörer till Microsoft försökt skapa. Men ingen har lyckats och frågan är då om facebook.com blir först?

Hur jag än vrider och vänder på det hela har jag ändå svårt att se detta bolag kan värderas till värt 100 miljarder dollar, motsvarande ett p/e-tal på 100. Visst, det kan också vara brist på fantasi hos mig för om bolaget lyckas skapa ett "nät i nätet" med en betalande publik, så kan det säkert bli väldigt lönsamt. Men det är ändå en lång väg dit och under resans gång kan man ju fundera på hur mycket som lämnas på bordet åt de blivande aktieägarna.

Facebook.com lanserades för åtta år sedan i februari 2004. I dessa internetsammanhang är åtta år en evighet och det är med internetmått mätt en högst etablerad företeelse. Tänk bara på Instagram som gick från ide till miljardvärdering på 14 månader!

I det perspektivet betalar man p/e 100 inte för ett förhoppningsbolag utan för ett moget bolag där en eventuell affärsmodell och intjäning vid det här laget borde vara på plats. Men nej, än så länge är intäkterna modesta. Kanske invänder du att det är solklart att planetens största sociala medium är värt en förmögenhet, vilket annat företag kan skryta med att ha 900 miljoner kunder?

Ja, då invänder jag tillbaka att dessa 900 miljoner människor inte betalar något för nöjet att vara med. Och skulle de vara villiga till det? Tveksamt. Då får man väl tänka annonsering. Det är en enorm mängd sidvisningar men samtidigt så är mediets styrka just frånvaron av stora annonsutrymmen. Man kan addera olika tjänster, som e-post, betalningslösningar och kanske kan facebook.com liksom amazon.com även bli en sorts portal för e-handel?

Ja, det är svårt att säga och jag är ingen expert på nätbaserade affärsmodeller, men trots att många har försökt har ingen hittills lyckats boxa in nätanvändare i ett begränsat universum och därefter tagit betalt för besväret. Och det är väl just det, att hela projektet någonstans bygger på antagandet att det "denna gång är annorlunda" som man alltid sagt i spekulativa bubblor som gör att det känns osannolikt.

Det är lätt att låta sig förledas av människors liksom företags glans och det är något man märker i så många sammanhang. Men bara för att något är stort som samhällsfenomen behöver det inte bli stort ekonomiskt. Facebook.com är omåttligt populärt om man ser till antalet medlemmar, och visst är det en företeelse som fått genomslag i samhället. En del hävdar ju till exempel att en förutsättning för "den arabiska våren" varit sociala medier.

Men det enda som spelar roll för en aktie är egentligen "hur tjänar de pengar?" med följdfrågan "hur mycket?" Om bolaget finner en affärsmodell och blir lika framgångsrika kommersiellt som det har varit som social företeelse, det återstår att se.

Men kanske är ändå det mest fascinerande av allt med historien kring facebook.com att man i dessa tider när börsen fått pyspunka fortfarande var villig att teckna aktier till p/e 100 i en börsnotering.

----

Den här artikeln är en omarbetning av originalet som ursprungligen publicerades i tidningen Börsveckan den 21 maj 2012. Vill du prenumerera på Börsveckan, klicka här.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -