Placera.nu har tidigare berättat om den anmälningsstorm mot PPM-rådgivare som flödat in till Konsumentverket, läs artikel här. Det handlar om personer som blivit uppringda av en telefonförsäljare och erbjudits hjälp med premiepensionsplaceringarna.
Personerna har tackat ja till ytterligare information via e-post. Kort därefter har en faktura anlänt där PPM-rådgivaren påstår att personen ingått i ett avtal där man beställt en fondplaceringstjänst.
Det här kallas för negativ avtalsbindning, och har upprört många. Ett av de bolag som anmälts flitigt till Konsumentverket för att ha använt den kontroversiella försäljningsmetoden är bolaget Svensk Fondanalys. Sedan i mars i år har bolaget fått inte mindre än 78 anmälningar mot sig, enligt TT.
Trots kritiken har bolaget inte upphört med sina försäljningsmetoder. Det får Konsumentverket, KO, att agera. KO förbjuder nu Svensk Fondanalys att vid marknadsföringen av sin rådgivningstjänst påstå att kunden har ingått i ett avtal när kunden inte uttryckligen beställt en sådan tjänst.
KO förbjuder också Svensk Fondanalys att påstå att staten tar ut en särskilt avgift för premiepensionen, ett påstående som inte stämmer.
Om Svensk Fondanalys struntar i förbuden kan man få böta 600 000 kronor.