På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

Anmälningsstorm mot PPM-rådgivarnas försäljning

Ppm-rådgivare En genomgång som placera.nu gjort visar att flera sparare inte ens vet om att de blivit kunder hos en PPM-rådgivare förrän en faktura anländer på posten. Trots varningar från Konsumentverket fortsätter anmälningarna från lurade sparare att strömma in.

Tänk dig att en person som kallar sig för rådgivare ringer upp dig och erbjuder hjälp med dina premiepensionsplaceringar. Du är tveksam, men personen i luren är påstridig och du vill helst bara lägga på. Därför tackar du ja till att få mer information via e-post, sådant skadar ju aldrig tänker du, och avslutar sedan samtalet. Några dagar senare anländer per post en faktura där du debiteras 595 kronor för att du beställt en fondplaceringstjänst hos företaget.

Det är precis vad många premiepensionssparare fått erfara. Att sälja avtal på detta sätt kallas för negativ avtalsbindning, och är olagligt.

Men det har inte hindrat PPM-rådgivarna från att använda metoden. Bara i år har 58 fall där spararen förvånat fått se en faktura i brevlådan anmälts hos Konsumentverket.

"Vi har fått in en stor mängd anmälningar mot PPM-rådgivare", säger Conny Karlsson, jurist på Konsumentverket.

Anmälningarna handlar förutom att personer debiteras för något de inte anser sig ha beställt också om att villkoren för uppsägning är snåriga. Anmälare berättar hur påminnelseavgifter och inkassokrav har samlats på hög trots att personen försökt säga upp avtalet, som man alltså omedvetet har ingått.

De PPM-rådgivare som fått anmälningar på sig är Moderna Fondvalet, Svensk Fondservice, Solidar Fondservice, Positiv Pension och Svensk Fondanalys. Överlägset flest anmälningar har Moderna Fondvalet fått; 104 stycken - bara i år.

"Det beror på att vi inte var beredda på att få in så många kunder som våra säljare lyckades få in åt oss, 4000 nya på bara en månad. Vi kunde inte hantera alla", säger Tomas Cembraeus, klagomålsansvarig på Moderna Fondvalet.

Men hur förklarar det användandet av metoden att debitera personen för något han eller hon inte har beställt?

"Vi är förvånade över att kunderna inte har förstått att de tackat ja till vårt erbjudande. Men självklart är det olyckligt om någon kund anser sig ha blivit lurad. Vi har en tydlig mall vi följer i våra samtal, och allt spelas in. Men visst är det så att individuella säljare kanske gått utanför mallen, men då säger vi åt de personerna", säger Tomas Cembraeus.

I april blev anmälningarna mot Moderna Fondvalet så pass många att Konsumentverket valde att inleda en granskning mot bolaget, där man påpekade mängden klagomål och dess innehåll. Samma månad lovade Moderna Fondvalet att anställa mer folk i kundtjänsten, så att väntetiden ska bli kortare, och vidareutbilda sina säljare.

Men anmälningarna mot Moderna Fondvalet, och andra PPM-rådgivare som Konsumentverket har haft i ärende tidigare, har fortsatt att strömma in. Den senaste anmälningen till Konsumentverket mot Moderna Fondvalet gällde återigen att en sparare anser sig ha debiterats för något denne inte har beställt, och den inkom så sent som den 31 augusti.

"Jag är inte helt nöjd", medger Conny Karlsson på Konsumentverket. "Anmälningarna har minskat något i omfattning, men de fortsätter att komma in. Vi fortsätter att bevaka bolaget och släpper inte det här fallet i första taget".

Om Konsumentverket anser att PPM-rådgivarens åtgärder inte är tillräckliga så kan man stämma bolaget så att utfallet blir böter. Ärendet kan, om bolaget och Konsumentverket inte når en överenskommelse, också gå vidare upp till domstol.

Conny Karlssons råd till den som blir uppringd av en PPM-rådgivare är att alltid tacka nej till det som erbjuds.

"Är du osäker på vad försäljningen handlar om så tacka nej. Det är det säkraste sättet att skydda sig mot ofördelaktiga avtal. Är du intresserad så kan du i efterhand istället gå in på bolagets hemsida och i lugn och ro läsa om vad tjänsten innebär. Ställ kontrollfrågor och ifrågasätt. Men det enklaste ¿ tacka nej".

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -