Varför måste sparandet rosafärgas?

Krönika Smink och mode används av bankerna för att locka kvinnor att lära sig om sparande. Har vi inte kommit längre än att kvinnors sparande måste rosafärgas?

Svenska kvinnor har idag en stor del i ett hushålls ekonomi. Kvinnan och mannen gör hushållsbudgeten tillsammans, bestämmer vad som ska inhandlas och hur mycket som ska gå till sparande. Men när sparandet ska placeras - då tar mannen över.

En undersökning från Synovate visar att varken män eller kvinnor tycker att det är "särskilt kvinnligt" med stora kunskaper kring pengar, pensioner och sparande. En intressant uppgift i sig.

Vad som också verkar vara ett av problemen är att många kvinnor har sämre kunskaper inom privatekonomi än män. I en undersökning gjord av Fondbolagens Förening visar det sig att 55 procent av männen mot 37 procent av kvinnorna säger sig vara beredda att ta en större risk i sitt sparande för att få en bättre avkastning. 51 procent av kvinnorna mot 34 procent av männen anser att låg risk i sparandet är det allra viktigaste.

Kvinnor tar helt enkelt ofta för låg risk i sitt sparande, och går därmed miste om chansen till högre avkastning. De har helt enkelt ett sämre finansiellt förtroende, och det är svårt att se någon annan anledning till det än bristande kunskaper.

Det behövs alltså mer information, och det har finansbolagen tagit fasta på. Men när kvinnor ska informeras om sparande så görs det med en helt annan ton, på en helt annan nivå och med ett helt annat tilltal än om det skulle gälla män.

Att ordna "tjejkvällar" är inte ovanligt. Det innebär en kväll för endast kvinnor där man pratar sparande. Gott så, kvinnor som är osäkra på sparområdet kan behöva sitt egna forum för att diskutera och ställa frågor. Om det bara hade stannat där. Men evenemanget inramas inte sällan av lite chokladprovning här, lite modeshow där och kanske en föreläsning av bantningsexperten Anna Skipper också.

Jodå, precis ett sådant upplägg hade Handelsbanken under en kväll när banken berättade om sparande som en del av programmet. Resten av tiden upptogs av bantningstips från Skipper, sminkprovning och uppträdande av popgruppen EMD.

Även Swedbank anammade förra året under en period ett liknande koncept. Ulf Christenson, då ansvarig för Swedbank Roburs fondavdelning, fick en halvtimme på sig mellan chokladsnaskandet och sminkandet att berätta om sparande.

När SEB för några år sedan i samband med en träff för kvinnliga sparare också lät en föredragshållare prata om skönhetsoperationer blev det dock fiasko. Någonstans där gick alltså gränsen för hur långt man kunde ta konceptet.

Men det som är nedslående är att det verkar fungera - kvinnorna kommer ju - och då är det ju inte konstigt att finansaktörer fortsätter med det beprövade.

Det är ett faktum att kvinnor ofta har lägre lön än män. De jobbar också oftare deltid, och de lever längre. Det innebär att kvinnors pension blir lägre. Det gör det extra viktigt för kvinnor att de har ett bra sparande inför sin pension.

Många kvinnor behöver uppenbarligen hjälp och stöd för att själv börja ta hand om sitt sparande. Informationskvällar om sparande är därför något bra.

Men det är talande att vi inte har kommit längre än att sådant som smink och mode används som lockbete för att kvinnor ska bli intresserade av sin egen ekonomiska framtid. Pensionsbolag, fondbolag och banker borde sluta dalta och ta kvinnors sparande på allvar. Men framförallt borde kvinnor själva ta sitt eget sparande på allvar.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -