Swedbank
Swedbank Robur stödjer CDP-kampanj som uppmanar stora utsläppare att nå 1,5 °C-målet (Cision)

2022-10-25 08:30
Swedbank Robur är stolta över att tillsammans med en grupp på 318 finansiella institutioner och multinationella företag med 37 biljoner dollar i tillgångar och köpkraft uppmana över 1 000 av världens stora utsläppare att sätta mål i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

Kampanjen CDP Science-Based Targets 2022 samordnas av den globala ideella CDP organisationen.

Genom att stötta kampanjen åtar sig Swedbank Robur att pressa de identifierade bolagen att sätta mål för minskade utsläpp, som godkänns enligt Science Based Targets initiative branschstandard för trovärdiga klimatmål och som täcker alla ett bolags utsläpp i värdekedjan.

- Swedbank Robur har haft ett starkt fokus på klimatfrågan under många år och vill ta tydlig ställning i frågor som är viktiga för våra kunder och investeringar. Klimatåtgärder måste vara brådskande, omedelbara och effektfulla för att begränsa den globala uppvärmningen. Vi tror på styrkan hos många och gemensamma krafter, vilket CDP:s kampanj är ett mycket bra exempel på. Det är en viktig nyckel för att driva företag att sätta mål i linje med Parisavtalet, säger Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

CDP har skickat brev på uppdrag av Swedbank Robur och de andra deltagande organisationerna till över 1000 företag världen över, däribland Kinas största återförsäljare JD.com, australiensiska flygbolaget Qantas, världens största kemikalieföretag BASF, samt Caterpillar, FedEx, General Electric, Wal Mart de Mexico och Wilmar International.

CDP:s kampanj har växt med över 30% sedan förra året, både när det gäller antalet stödjande organisationer och deras kollektiva tillgångar och köpkraft. De 1000 företag som är föremål för målet är avgörande för de globala ansträngningarna att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C.

– De senaste månadernas extremväder har återigen visat oss vad en varmare värld gör vid 1,2 grader. Företag måste snarast sätta upp mål genom SBTi om vi ska kunna minska utsläppen i den takt och omfattning som krävs för att undvika de allvarligaste effekterna av klimatförändringarna. Vi uppmuntras av den fortsatta tillväxten och framgången för den här kampanjen, det visar att finansinstitut ser vetenskapsbaserade mål som viktiga för alla företag och nödvändiga för att de ska kunna uppfylla sina egna nettonollambitioner, säger Laurent Babikian, Joint Global Director Capital Markets på CDP.

Globalt är över 3 500 företag som representerar över en tredjedel av det globala börsvärdet redan en del av SBTi.  Bland dessa har över 1 200 godkända 1,5-gradersmål.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur tfn. +46 72 230 52 64