Fluicell
Fluicell erhåller ersättning på 225 000 USD från Bolagets tidigare amerikanska patentombud (Cision)

2022-10-01 09:25
Fluicell AB (publ) ("Fluicell" eller "Bolaget") meddelar att Bolaget idag har ingått en överenskommelse där Bolaget erhåller ersättning om 225 000 USD från sitt tidigare amerikanska patentombud ("Ombudet"). Ersättningen avser huvudsakligen kostnader och utgifter som uppstått i samband med Ombudets tidigare hantering av Bolagets IP-portfölj. Ingen förlust av rättigheter har uppstått i hanterandet av IP-portföljen.

Ersättningen till Fluicell från Ombudet uppgår till 225 000 USD (motsvarande ca 2.5 MSEK) och kommer att betalas ut inom tio bankdagar efter överenskommelsens undertecknande. Ersättningsbeloppet kommer att bokföras som en intäkt i Bolagets fjärde kvartal 2022. Beloppet, som är en ersättning för kostnader och utgifter som Bolaget har haft samt för merarbete som uppstått för Bolaget i samband med samarbetets avlutande, har överenskommits mellan Bolaget och Ombudet.

Bolaget vill betona att Fluicells IP-portfölj förblir intakt och att offentliggörandet av överenskommelsen endast sker på grund av att Bolaget får en betydande inkomst som kan ge upphov till oklarheter i samband med Bolagets kommande finansiella rapporter. Bolaget och Ombudet valt avsluta samarbetet och Bolaget företräds numera av patentombudet Noréns Patentbyrå i den fortsatta hanteringen av IP-portföljen.

Denna information är sådan information som Fluicell AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 Oktober 2022, 09:25 CET.

Fluicell - I dag