LifeClean International AB
LifeClean erhåller VAH-certifiering i Tyskland (Cision)

2022-09-14 14:20
LifeClean International AB (publ) meddelar idag att bolaget erhållit VAH-certifiering vilket möjliggör försäljning av bolagets CE-desinfektion till den tyska sjuk- och hälsovården. Därtill utgör VAH-certifiering en värdefull kvalitetsmärkning med stor betydelse för bolagets kommersialisering inom flera andra marknadssegment på den tyska marknaden.

Efter omfattande tester utifrån etablerade europeiska standarder samt ytterst specifika krav från VAH, har LifeClean erhållit VAH-certifiering. Den oberoende kommissionen VAH (Der Verbund für Angewandte Hygiene, Föreningen för tillämpad hygien) kvalitetssäkrar desinfektionsprodukter för den tyska marknaden. Ett VAH-godkännande är en förutsättning för försäljning gentemot den tyska sjuk- och hälsovården – som av bolaget bedöms vara ett av Europas största desinfektionssegment.

VAH:s krav är mycket stringenta och betydligt tuffare än flertalet nationella regelverk. Därmed är en VAH-certifiering en kvalitetsstämpel och nyckelfaktor i diskussioner med grossister och återförsäljare även inom andra marknadssegment såsom HoReCa, Facility Management och konsumentmarknaden, både i och utanför Tyskland.

”Med erhållen VAH-certifiering är vi väldigt glada och stolta över att nu kunna påbörja LifeCleans inträde på den tyska marknaden och leverera vår patenterade desinfektionslösning till den tyska sjukvården samt andra marknadssegment som HoReCa, Facility Management och konsumentsektorn. Vårt mål är att leverera hållbara, innovativa och säkra desinfektionslösningar för att skapa trygga och säkra miljöer för alla. VAH-certifieringen som LifeClean erhållit öppnar dörren för att kommersialisera på Europas tredje största marknad.”, säger LifeCleans Head of International Sales, Frank Schmit.

Denna information är sådan information som LifeClean International AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 september 2022 kl. 14:20 CEST.

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkomission AB | 08-684 211 10 | adviser@eminova.se

Lifeclean International - I dag