Klimator
Klimator beslutar om riktade nyemissioner av aktier och konvertibla skuldebrev om 14,8 MSEK i syfte att finansiera fortsatt internationell expansion (Cision)

2022-07-04 20:16
Styrelsen i Klimator AB ("Klimator" eller “Bolaget”) har, med stöd av bemyndigandet från den ordinarie bolagsstämman den 13 maj 2022, beslutat om en riktad nyemission av 1 146 415 aktier och en riktad emission av konvertibla skuldebrev till ett nominellt belopp om 8 360 983 MSEK till ett fåtal investerare, däribland Gainbridge Capital, Gerhard Dal och Petter Wingstrand via bolag. Styrelsen har även beslutat om en riktad emission av aktier och en riktad emission av konvertibla skuldebrev till medarbetare och styrelseledamöter i Bolaget. Totalt tillförs Klimator 14,8 MSEK före transaktionskostnader.

Med stöd av bemyndigandet från den ordinarie bolagsstämman den 13 maj 2022 har styrelsen i Klimator beslutat att genomföra en riktad nyemission av 1 146 415 aktier till en grupp investerare till en teckningskurs om 4,49 SEK per aktie, vilket innebär att Bolaget kommer tillföras 5 147 403 SEK före transaktionskostnader (”Nyemission 1”). Nyemission 1 innebär att antalet aktier i Klimator ökar från 14 246 262 till 15 392 677, vilket medför en utspädning om 7,4 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Bolagets aktiekapital ökar från 712 313,10 SEK till 769 633,85 SEK. Styrelsen har även beslutat att genomföra en riktad nyemission av 115 407 aktier, till medarbetare i Bolaget, till en teckningskurs om 4,49 SEK per aktie, vilket innebär att Bolaget kommer tillföras 518 177 SEK före transaktionskostnader (”Nyemission 2”). Nyemission 2 innebär att antalet aktier i Klimator ökar från 15 392 677 till 15 508 084, vilket medför en utspädning om 0,7 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Bolagets aktiekapital ökar från 769 633,85 SEK till 775 404,20 SEK.

Teckningskursen i Nyemission 1 och Nyemission 2 motsvarar en rabatt om cirka 14 procent mot den volymviktade genomsnittskursen under perioden från och med den 20 juni 2022 till och med den 4 juli 2022 för Bolagets aktier på Spotlight Stock Market.

Med stöd av bemyndigandet från den ordinarie bolagsstämman den 13 maj 2022 har styrelsen i Klimator beslutat att genomföra en riktad emission av konvertibla skuldebrev till en grupp investerare (”Konvertibelemission 1”). Konvertibelemission 1 uppgår till 8 360 983 SEK och kommer vid full konvertering öka antalet aktier i Klimator med 1 286 305, vilket innebär en utspädning om 7,7 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Bolagets aktiekapital kommer att öka med högst 5 770,35 SEK. Styrelsen har även beslutat att genomföra en riktad emission av konvertibla skuldebrev till medarbetare i Bolaget (”Konvertibelemission 2”). Konvertibelemission 2 uppgår till 749 983 SEK och kommer vid full konvertering öka antalet aktier i Klimator med 115 382, vilket innebär en utspädning om 0,7 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Bolagets aktiekapital kommer att öka med högst 5 769,10 SEK.

Tecknare i Nyemission 2 och Konvertibelemission 2, som riktas till medarbetare och styrelseledamöter, anges nedan:

Namn Antal aktier Belopp Nyemission 2 (SEK) Nominellt belopp konvertibel Totalt belopp (SEK)
Viktoria Bogren 23 000 103 270 399 997 503 267
Emil Danielsson via bolag 22 271 99 997 99 996 199 993
Per Danielsson via bolag 11 000 49 390 149 994 199 384
John Finér 11 136 50 001 99 996 149 997
Hanna-Louise Wiberg 25 000 112 250 - 112 250
Patrik Simson 23 000 103 270 - 103 270

Konvertibelemission 1 och Konvertibelemission 2 löper med en årlig ränta om 12 procent beräknat på det fulla lånebeloppet och kan konverteras till nya aktier till en kurs om 6,50 SEK från och med den 31 juli 2022 till och med den 30 juni 2023.

Totalt kommer Klimator tillföras 14,8 SEK före transaktionskostnader som uppgår till 1,5 MSEK. Nyemission 2 och Konvertibelemission 2 riktas till medarbetare och förutsätter extra bolagsstämmas efterföljande godkännande. Kallelse till extra bolagsstämma offentliggörs genom ett separat pressmeddelande och innehåller styrelsens fullständiga beslut.

Klimators syfte är att skapa säkrare vägar och öka tillgängligheten av självkörande teknologi i regioner där det finns risk för halka. Under 2021 har Klimator befäst sin position som marknadsledare på den nordeuropeiska marknaden inom smart vinterväghållning. Bolaget fortsätter växa inom sensorlösningar och bryter ny mark inom affärsområdet Automotive.

Sedan 2019 har Klimators nettoomsättning vuxit med en CAGR om 43 procent till 16,4 MSEK under 2021. Klimators målsättning är att nå en omsättning på cirka 300 MSEK med en EBIT-marginal om 50 procent under 2027. Fokus framgent är att vinna nya utvecklings- och Proof-of-Concept-projekt inom fordonsindustrin, bygga upp ett internationellt partnernätverk samt accelerera bolagets geografiska expansion med täckning av vägnätet i Europa, USA och Japan. Utöver att skapa finansiell uthållighet kommer emissionslikviden därför främst att användas för fortsatt internationell expansion för att möta marknadens efterfrågan under många år framöver.

Skälet till att nyemissionerna genomförs med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier är att möjliggöra för Bolaget att på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt anskaffa kapital. Teckningskurserna har fastställts genom förhandlingar med ett antal investerare och bedöms vara marknadsmässig. Styrelsen i Bolaget har även utrett möjligheten att anskaffa kapital genom andra alternativ än vad som följer av nyemissionerna, innefattandes möjligheten att genomföra en emission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Styrelsens samlade bedömning är att emissionerna, av ovan angivna skäl, ligger i Bolaget och samtliga aktieägares intresse.

Rådgivare
Partner Fondkommission agerar finansiell rådgivare och emissionsinstitut till Klimator i samband med nyemissionerna.

Denna information är sådan som Klimator är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-07-04 20:16 CET.

Klimator - I dag