Acast
Podcastgiganten Marc Maron ansluter till Acast (MFN)

2022-05-24 15:30

Acast, världens ledande oberoende podcast platform, har idag ingått ett treårigt partnerskap med poddkreatören Marc Maron och hans podcast WTF with Marc Maron. Podden kommer nu att hostas, marknadsföras och distribueras via Acast och dra nytta av plattformens tjänst för betalande medlemmar, Acast+. Marons podcast har cirka 55 miljoner lyssningar per år i framför allt Nordamerika.

Maron har sedan podcasten startades 2009 kommit att bli ett fenomen inom podcastvärlden och har under åren intervjuat personligheter som Barack Obama, Kate Winslet, Keith Richards, Nicole Kidman, Stacey Abrams och Robin Williams. Det sistnämnda avsnittet blev tidigare i år invalt till America’s National Recording Registry. Snabbt efter att Maron lanserade sin podcast etablerade den sig som en av världens största och mest populära podcasts.

Avtalet innebär att Acast kommer att bli exklusiv hosting- och försäljningspartner för allt innehåll i podden och dess relaterade material. WTF with Marc Maron kommer fortsätta ges ut två gånger i veckan och vara tillgänglig för alla lyssnare. Avtalet träder i kraft 1 juli 2022.

WTF with Marc Maron kommer även att få tillgång till Acast+, vilket ger podcasten möjlighet till ytterligare alternativ för att generera intäkter, exempelvis genom att erbjuda annonsfria avsnitt, utökade avsnitt eller bonusinnehåll till betalande medlemmar – utan att begränsa dem till någon specifik podcastspelare. Acast kommer å sin tur att erbjuda annonsörer att marknadsföra sig till Marc Marons miljontals lyssnare genom dynamisk sponsring, sponsrade uppläsningar och mer därtill.

”Att vi nu ingår ett avtal med podcastgiganten Marc Maron är en seger för oss som bolag och för det öppna podcastlandskapet, då podcasten blir tillgänglig för alla människor, överallt och dessutom på den podcastplatform de själva föredrar. WTF with Marc Maron är en av de största podcastshowerna i världen och Maron är en av de bästa programledarna i branschen. Partnerskapet innebär att vi nu tar ytterligare ett rejält kliv framåt på den nordamerikanska marknaden och adderar miljontals lyssningar och förstärker vårt varumärke där samtidigt som vi ska bidra till att utöka Marc Marons lyssnarbas över hela världen”, säger Ross Adams, vd på Acast.

”Vi har samlat på oss en fantastisk katalog med avsnitt genom åren och Acast erbjuder oss en möjlighet att göra den tillgänglig på ett sätt som tidigare inte varit möjligt, särskilt på internationella marknader. Vi har släppt två avsnitt i veckan i snart 13 år och har inga planer på att sluta. Acast kommer inte att stå i vägen för oss att göra podcasten som vi vill göra den, som vi gillar att göra den och som vi alltid har gjort den. De är taggade och fokuserade, och jag tror att partnerskapet kommer att bli väldigt produktivt", säger Marc Maron, programledare för WTF with Marc Maron.

”Vi är stolta över att upprätthålla hög kvaliteten och universell tillgängligheten för WTF, och vi vet att vi är i mycket trygga händer hos Acast. Vi kommer att dra fördel av deras expertis samt använda deras innovativa teknik som exempelvis Acast+, för att säkerställa att vår podcast fortsätter att ligga i framkant. Vi ser fram emot fram emot att dela mer och bättre innehåll med våra lyssnare”, säger Brendan McDonald, producent och medskapare av WTF with Marc Maron.

Avtalet förhandlades fram av Avalaon som representerar Marc Maron och Podcasten WTF with Marc Maron.

För mer information

Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 0142
Email: emily.villatte@acast.com
 
Ross Adams, VD, Acast
Tel: +44 79 9052 0761
Email: ross@acast.com

Om Acast

Acast grundades 2014 och är världens största oberoende podcastföretag.

Som en pionjär inom det öppna podcast-ekosystemet, är Acasts strategi att bli världens största marknadsplats för intäktsgenerering för podcasts. Det gör vi genom att koppla samman poddkreatörer, annonsörer och betalande lyssnare via vår teknik.

Acast har 47 000 podcasts anslutna till sin plattform och levererar podcastinnehåll direkt till hundratals lyssningsappar. Vi genererar 400 miljoner lyssningar varje månad, som vi även skapar intäkter för. Om du lyssnar på en podcast ansluten till Acast och hör en annons, så är det Acast som levererar annonsen och vi delar intäkterna med poddkreatören.

Poddkreatörer kommer till Acast för att nå en så stor publik som möjligt samt att kunna skapa intäktsströmmar genom våra produkter — inklusive genom betalande prenumerationer av Acast+. Annonsörer använder våra riktade annonser för att effektivt nå ut till en engagerad publik.

Acasts huvudkontor ligger i Stockholm, bolaget har expanderat globalt de senaste åren och har nu närvaro i 14 länder: Australien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA. År 2021 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till 3,7 miljarder, med en nettoomsättning på över 1 miljard SEK.
 
Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Innovation Officer och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-05-24 15:30 CEST.


support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se

Acast - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -