Acast
Q1: Vi accelererar i Nordamerika medan Europas annonsmarknad ser en trevande start (MFN)

2022-05-17 08:00

Delårsrapport januari-mars 2022

Första kvartalet 2022 (Kv 1 2021)

• En stark nettoomsättningstillväxt på 51% (74%). En nettoomsättning för kvartalet som uppgick till 298,3 MSEK (197,4)
  • Organisk nettoomsättningstillväxt om 40% (86%)
  • En stabil bruttomarginal om 36% (36%)
  • En justerad EBITDA marginal om -23% (-17%)
  • Justerat EBITDA resultat om -67,8 MSEK (-33,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -80,0 MSEK (-44,4)
  • Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -73,2 MSEK (-49,2)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten om -64,0 MSEK (1,1)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,41 SEK (-0,37)
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 256 miljoner (872) och ARPL förbättrades till 0,24 SEK (0,23)

Viktiga händelser under första kvartalet 2022

• Antalet podcasts på Acasts plattform nådde 47 000 under kvartalet, inklusive nyförvärv som Framgångspodden, Anna Faris is Unqualified och That Peter Crouch Podcast som under kvartalet anslöt till Acasts nätverk
  • Den populära brittiska podcasten Sh*gged.Married.Annoyed förlänger sitt kontrakt med Acast med tre år
  • Acast+ erbjuds nu till samtliga poddkreatörer anslutna till Acast. Acast kommer att tillgodogöra sig cirka 15% av intäkterna från Acast+ prenumerationer
  • Acast har inlett ett samarbete med det digitala medieföretaget BuzzFeed, Inc. Acast kommer att utveckla och lansera sex podcasts från BuzzFeed Studios varumärken och skapa intäkter för dessa genom annonser, sponsring och prenumerationer
  • Valberedningen i Acast AB har beslutat att föreslå John Harrobin och Samantha Skey till nya styrelseledamöter att väljas in på årsstämman 17 maj 2022. John Harrobin föreslås väljas till styrelsens ordförande

VD har ordet: Vi accelererar i Nordamerika medan Europas annonsmarknad ser en trevande start

Under årets första kvartal har Acast fortsatt befästa positionen som världens ledande bolag inom det öppna podcastekosystemet. Vi har under kvartalet ökat antalet podcasts knutna till Acast från 40 000 till 47 000 och antalet lyssningar har ökat med 44% jämfört med samma period föregående år. Samtidigt som vi får ett större podcastutbud, växer potentialen för att driva annonsintäkter. Inte minst i Nordamerika där nettoomsättningen ökat tresiffrigt medan den europeiska annonsmarknaden upplevt en mer trevande start på året.

FLER KREATÖRER VÄLJER ACAST

Under årets första månader har flera riktiga poddjättar anslutit till Acast. En av Sveriges största poddar, Framgångspodden, anslöt i januari. Kort därefter kunde vi meddela att film- och poddstjärnan Anna Faris valt Acast som samarbetspartner för sin mycket populära podcast, Anna Faris is Unqualified. Därutöver har även en av Storbritanniens största fotbollspodcasts, That Peter Crouch Podcast, anslutit sig till Acast.

Och utöver dessa är det så många fler poddkreatörer, oavsett storlek, som väljer Acast som samarbetspartner. I början av 2022 hade vi cirka 40 000 podcasts. Den siffran har nu vuxit till 47 000. Att så många poddkreatörer väljer Acast är ytterligare tecken på att vi som bolag är inne på rätt väg.

UPPSIDA PÅ FRAMTIDA INTJÄNING MEN ANLEDNING ATT VARA FÖRSIKTIG

Allt eftersom antalet podcasts ökar så fortsätter lyssnarna att strömma in och poddannonsmarknaden växer och tar andelar från andra medier. Andelen reklam i podcasts är fortfarande generellt mycket låg jämfört med andra medier vilket understryker att uppsidan, allt annat lika, framgent är stor.

I podcasts utgör cirka 5% av innehållet reklam. Det kan ställas mot kommersiell radio där cirka 15-20% av innehållet utgör reklam och tv där 20-25% är reklam. Även jämfört med andra helt digitala informationskällor så är andelen reklam i podcasts relativt låg. Det finns därmed ett fönster för att successivt öka annonseringen inom podcasts som kommer gynna oss och våra poddkreatörer framgent.

Med det sagt har vi under inledningen av 2022 en förändrad omvärld att förhålla oss till. Rysslands invasionskrig i Ukraina påverkar alla och så även Acast. Vår exponering mot Ukraina och Ryssland är dock begränsad både vad gäller poddkreatörer med hemvist i respektive land och utifrån annonsörsperspektivet. Våra tankar går i första hand till de människor som direkt påverkas av kriget.

ANPASSAD INVESTERINGSTAKT

Det förändrade omvärldsläget medför konsekvenser med en generell ökad oro, stigande inflation och ett förändrat ränteläge som påverkar oss främst genom att annonsmarknaden blir mer försiktig och kan komma att justera sina investeringar. Vi följer den utvecklingen noga och ser proaktivt över varje investeringsbeslut vi fattar.

Som snabbväxande bolag i en snabbväxande bransch kommer vi dock genom medvetna beslut fortsätta accelerera i marknader där vi ser fortsatt stor uppsida.

TILLVÄXTEN I NORDAMERIKA ACCELERERAR

Efter ett starkt fjärde kvartal har vi inlett 2022 stabilt. Den totala nettoomsättningstillväxten i kvartalet nådde 51% jämfört med samma period 2021, och alla marknader har fortsatt att växa. I Europa växte vi 35% och i Övriga världen med 47%. Nordamerika har levererat starkast tillväxt under kvartalet och det är glädjande att se att vår satsning där resulterat i att försäljningen vuxit med 107% jämfört med första kvartalet 2021.

Vi har under kvartalet även satsat på selektiva investeringar inom produktutveckling samt marknadsföring. Våra marknadsföringskostnader påverkas av att vi har fördjupat samarbetet med våra poddkreatörer, som verkar som ambassadörer för vårt varumärke. Fortsatta investeringar i produktutveckling med fokus på att attrahera poddkreatörer har lett till en tillströmning av podcasts till vår plattform och har bidragit till vår starka lyssningstillväxt.

NU STÄNGER VI APPEN ENLIGT PLAN

Som tidigare kommunicerats stänger Acast nu ned sin lyssningsapp enligt plan. Appen lanserades 2014 och då i en tid då väldigt få alternativ att ta del av podcasts stod till buds för lyssnarna. Att stänga ner appen låter oss fokusera på vårt huvuduppdrag, att stödja poddkreatörer att hitta sin publik på alla lyssningsplattformar globalt och att göra det möjligt för varumärken att annonsera mot dessa lyssningar.

ACASTS RESA FORTSÄTTER

Acast fortsätter arbeta intensivt för att möta den ökade efterfrågan poddkreatörer och annonsörer visar på våra olika marknader världen över och för att främja det öppna podcastekosystemet och dess framträdande position inom kreatörsekonomin. Vi följer utvecklingen i vår omvärld i allmänhet och annonsmarknaden i synnerhet med en tydlig agenda att navigera rätt i en föränderlig värld.

Vi gör detta tillsammans, som ett team och jag vill därför avsluta med att tacka alla fantastiska medarbetare som är med mig på den här resan. Arbetet fortsätter.

Ross Adams

Presentation av rapporten

Vd Ross Adams och finanschef Emily Villatte presenterar rapporten idag 17 maj kl 10.00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.

Länk till presentationen: https://tv.streamfabriken.com/acast-q1-report-2022

Telefonnummer till konferensen:
Sverige +46 850558365
UK: +44 3333009263
USA: +1 6319131422
USA PIN: 91829137#

Länk till rapporten

Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/

Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Email: emily.villatte@acast.com

Om Acast

Acast grundades 2014 och är världens största oberoende podcastföretag.

Som en pionjär inom det öppna podcast-ekosystemet, är Acasts strategi att bli världens största marknadsplats för intäktsgenerering för podcasts. Det gör vi genom att koppla samman poddkreatörer, annonsörer och betalande lyssnare via vår teknik.

Acast har 47 000 podcasts anslutna till sin plattform och levererar podcastinnehåll direkt till hundratals lyssningsappar. Vi genererar 400 miljoner lyssningar varje månad, som vi även skapar intäkter för. Om du lyssnar på en podcast ansluten till Acast och hör en annons, så är det Acast som levererar annonsen och vi delar intäkterna med poddkreatören.

Poddkreatörer kommer till Acast för att nå en så stor publik som möjligt samt att kunna skapa intäktsströmmar genom våra produkter — inklusive genom betalande prenumerationer av Acast+. Annonsörer använder våra riktade annonser för att effektivt nå ut till en engagerad publik.

Acasts huvudkontor ligger i Stockholm, bolaget har expanderat globalt de senaste åren och har nu närvaro i 14 länder: Australien, Kanada, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko, Nya Zeeland, Norge, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA. År 2021 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till 3,7 miljarder, med en nettoomsättning på över 1 miljard SEK.

Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Innovation Officer och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-05-17 08:00 CEST.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se