Gränges
Gränges först med att investera i batterifolieproduktion i USA (MFN)

2022-05-02 14:00

Gränges expanderar sin produktionsanläggning i Newport, Arkansas, för att möjliggöra produktion av katodfolie till batterier. Gränges blir den första inhemska tillverkaren av katodfolie, en kritisk komponent i tillverkningen av litiumjonbatterier som krävs för omställningen till elfordon. Investeringen omfattar färdigställnings- och renrumsutrustning med produktionsstart planerad till 2024.

Gränges riktar sig till katodfoliesegmentet för batterier och drar nytta av koncernens globala produktionskapacitet och förmågor, hållbara lösningar, samt djup kunskap om legeringar och bearbetningsprocesser för aluminium. Värdekedjan för batteriproduktion växer snabbt, driven av elektrifieringen av fordonsindustrin. Gränges är redan en ledande leverantör av tunn folie i USA och har gjort flera investeringar under de senaste åren för att utöka kapacitet och bygga kapabilitet. Genom investeringen kommer Gränges att stödja fordonselektrifieringen i alla regioner, vilket kompletterar de batterifolieinvesteringar som redan pågår i Gränges produktionsanläggningar i Europa och Asien.

- Med den här investeringen blir vi den första inhemska tillverkaren av batterifolie. Vi ser att ledande globala batteritillverkare har ett mycket starkt intresse av lokala leverantörer inom batterivärdekedjan. Vi ser fram emot att samarbeta med dem såväl som med ledande fordonstillverkare för att utveckla denna marknad i USA, säger Patrick Lawlor, President Gränges Americas.

Gränges har i decennier varit ledande inom innovativa och hållbara aluminiumlösningar för fordonsindustrin och har branschledande hållbarhetsresultat. Företaget kommer att erbjuda ledande hållbara batterifolielösningar som har låg klimatpåverkan, är cirkulära och resurseffektiva samt ansvarsfullt inköpta och producerade.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Oskar Hellström, CFO och vice VD
oskar.hellstrom@granges.com, tel: +46 8 459 59 00

Patrick Lawlor, President Americas
patrick.lawlor@granges.com, tel: +1 (847) 226-7220

Om Gränges
Gränges är ett aluminiumteknikbolag som driver utvecklingen av lättare, smartare och mer hållbara aluminiumprodukter och lösningar. Företaget erbjuder avancerade material som höjer effektiviteten i kundernas tillverkningsprocesser och prestandan i slutprodukterna. Gränges innovativa teknik har förändrat industrin i mer än 125 år, och företaget har ledande positioner inom valsade produkter för värmeregleringssystem, specialförpackningar och utvalda nischapplikationer. Gränges har produktionsanläggningar och bedriver försäljning på tre kontinenter, Asien, Europa och Amerika. Den årliga produktionskapaciteten uppgår till 570 kton. Gränges har 2 600 medarbetare och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information om Gränges finns på www.granges.com.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se