Acast
John Harrobin och Samantha Skey föreslås till Acasts styrelse (MFN)

2022-03-25 13:45

Valberedningen i Acast AB har idag beslutat att föreslå John Harrobin och Samantha Skey till nya styrelseledamöter att väljas in på årsstämman 17 maj 2022. John Harrobin föreslås att väljas till styrelsens ordförande.

Vidare föreslår valberedningen omval av ledamöterna Hjalmar Didrikson, Jonas von Hedenberg, Björn Jeffery och Leemon Wu. Som tidigare meddelats har Acasts nuvarande styrelseordförande, Andrea Gisle Joosen, avböjt omval.

John Harrobin bosatt i USA, har stor erfarenhet från såväl media- som techindustrin. Idag leder han konsumentdivisionen på Frontier Communication och har tidigare arbetat som Chief Marketing Officier på Amazon-företaget Audible samt Verizon. John tillför gedigen expertis inom talad media och av digitala kundförvärv. Han har under flera år varit styrelseledamot för Association of National Advertisers (ANA) och har ett stort nätverk av kontakter inom den amerikanska mediebranschen.

Samantha Skey, bosatt i USA, är vd för SHE Media som är USAs största nätverk av oberoende publicister som producerar och publicerar innehåll inom livsstilssegmentet. Samantha har lång erfarenhet och stor kunskap inom digital annonsfinansierad medieverksamhet och har under flera år varit styrelseledamot i både Ad Council och Interactive Advertising Bureau (IAB)

En mer utförlig presentation av samtliga föreslagna ledamöter kommer finnas tillgänglig på Acasts webbplats så snart kallelse till årsstämman 2022 publicerats.

”Vi är mycket glada att kunna föreslå John till ny ordförande och Samantha som ny ledamot i Acasts styrelse. Med sina breda erfarenheter, gedigna kunskaper och personliga egenskaper kommer John och Samantha kunna bidra stort till Acasts fortsatta tillväxtresa i såväl Nordamerika som övriga världen”, säger Måns Alfvén, valberedningens ordförande.

Valberedningen vill rikta ett stort tack till Andrea Gisle Joosen som har lett Acasts styrelsearbete föredömligt som styrelsens ordförande under några mycket avgörande och händelserika år.

Valberedningen inför årsstämman 2022 består av:

Måns Alfvén (ordförande), Garden Street Stories AB (Alfvén & Didrikson AB)
Anders Lindeberg, Moor & Moor AB
Ossian Ekdahl, Första AP-fonden
Andrea Gisle Joosen, ordförande i Acast ABs styrels

För mer information:

Måns Alfvén, valberedningens ordförande
Email: mans@alfvendidrikson.com

Om Acast

Acast grundades 2014 och är världens största oberoende podcastplattform. Acast är en pionjär inom det öppna ekosystemet för podcasts och sammanför alla aktörer till en gemensam infrastruktur – där annonsörer tillåts rikta sig till en engagerad publik av lyssnare på ett effektivt sätt genom dynamisk annonspublicering medan poddkreatörer ges tillgång till flera olika intäktsmöjligheter och nödvändiga verktyg för att expandera sin lyssnarbas.

Om du lyssnar på en podcast med Acast och hör en annons, är det Acast som levererar det ljudet bakom kulisserna och delar intäkterna med kreatören.

Acast har en global närvaro i över tolv länder och under 2021 uppgick antalet lyssningar på Acast-anslutna podcasts till cirka 3,75 miljarder och idag har Acast fler än 40 000 shower anslutna till sin plattform. Acasts huvudkontor ligger i Stockholm och Bolaget har nio lokala dotterbolag i Storbritannien, USA, Australien, Norge, Frankrike, Tyskland, Irland, Mexiko och Kanada.

De senaste åren har Acast befunnit sig i en expansionsfas med fortsatt stark tillväxt, med en nettoomsättning som ökade från 180 MSEK 2018 till 1 026 MSEK 2021. Som ett resultat av Acasts tillväxtinitiativ har antalet lyssningar vuxit från omkring 1 miljard (2018) till 3,75 miljarder (2021). Under fjärde kvartalet 2021 hade Acast 1,09 miljarder lyssningar.

Acast medgrundades av Johan Billgren, nuvarande Chief Innovation Officer och är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46 (0) 8528 00 399.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se