Adverty
ADVERTYS FÖRSÄLJNING ACCELERERAR (MFN)

2022-02-22 08:00
Sammandrag Fjärde kvartalet Helår

2021-10-01 2020-10-01 2021-01-01 2020-01-01
(KSEK om inget annat anges) 2021-12-31 2020-12-31 2021-12-31 2020-12-31
Summa intäkter 3 004 247 5 313 1 789
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -5 184 -4 480 -21 818 -14 890
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) -5 238 -4 528 -22 030 -15 074
Resultat före skatt -5 246 -4 532 -22 040 -15 093
Periodens resultat -5 246 -4 532 -22 040 -15 093
Periodens kassaflöde -1 720 13 073 -12 278 16 925
Resultat per aktie, kr * -0,23 -0,22 -0,97 -0,74
Resultat per aktie, kr ** -0,23 -0,20 -0,97 -0,67
Eget kapital per aktie, kr * 0,80 1,49 0,80 1,49
Eget kapital per aktie, kr ** 0,80 1,34 0,80 1,34
Antal aktier 22 641 771 20 376 285 22 641 771 20 376 285


Väsentliga händelser under kvartalet

  • Adverty genomför företrädesemission
  • Adverty ingår samarbete med Adsmovil för att accelerera försäljningstillväxten i Latinamerika
  • Adverty inleder samarbete med Livewire för att accelerera försäljningstillväxten i Asien och Stillahavsområdet
  • Adverty ingår partnerskap med Smart för bredare tillgång till sömlösa in-game-annonser
  • Adverty vinnare i Techarenan Challenge 2021
  • Adverty får ett tredje patent i USA för BrainImpression™, som tar tekniken för annonsvisningsbarhet till mobilspel, TV-skärmar och det växande metaverse

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Adverty lanserar In-Play™-annonsteknik i första stora racingspelet från Wolves Interactive
  • Adverty utser Calle Sténson som Chief Technology Officer
  • Adverty lanserar i två nya mobilspel genom partnerskap med Blayze Games


VD har ordet

Vi rundar av 2021 med vårt starkaste kvartal någonsin - 3 miljoner i totala intäkter och en försäljningstillväxt på 202% jämfört med föregående kvartal.

Med närmare 3 miljoner i försäljning under fjärde kvartalet 2021 ser vi även hur EBITDA vänt uppåt, vilket framför allt påvisar styrkan och skalbarheten i vår affärsmodell.

Förutom en fortsatt positiv utveckling på den programmatiska sidan, ser vi en kraftig ökning av direktkampanjer från mediebyråer och samarbetspartners. Vid direktkampanjer är CPM-nivåerna högre och kampanjerna mer anpassade för In-Play-formatet än de vanligtvis är med kampanjer som kommer via den öppna programmatiska marknaden, vilket gynnar både vår och våra publicisters affär.
 
Nya strategiskt starka säljsamarbeten har startat under kvartalet, med bland annat Adsmovil för Latinamerika och Livewire för Asien, vilket ger oss mer luft under vingarna och stärker förutsättningarna för 2022.
 
Nyetableringen av det turkiska kontoret har gått över förväntan och har redan levererat både nya publicister och ökade intäkter. Kontoret har i januari även utökats med ytterligare en medarbetare och fler är på ingång. Som tidigare nämnt är Turkiet en av världens hetaste marknader inom gaming och vi ser fortsatt stor potential i det området.
 
Förutom att vi nyligen mångdubblade annonsutrymmet i ett av våra absolut mest populära spel Critical Ops, har vi nu genom samarbetet med Blayze Games adderat flera spel och ännu mer räckvidd till den populära i First Person Shooter-kategorin. Även Racing-kategorin har fått ett värdefullt tillskott genom samarbetet med Wolves Interactive. Vi ligger samtidigt i testfasen med flertalet andra spännande publicister. 
 
Under perioden har vi jobbat intensivt med att göra vår produkt mer tillgänglig för både spelutvecklare och annonsörer. Främst genom förenklingar och ny funktionalitet på SDK sidan samt sett över och förbättrat hanteringen av annonser på server sidan. 

Adverty har idag beviljats sitt tredje patent av United States Patent and Trademark Office för sin banbrytande teknologi att mäta en annons synlighet i komplexa spelmiljöer, så kallad BrainImpression™. Den multipatenterade annonsteknologin täcker nu alla skärmar som används i traditionella spel och det så kallade "Metaverse" – från mobiltelefoner, surfplattor, datorskärmar och TV-apparater till nästa generations enheter för VR och AR.
 
Antalet annonsförfrågningar i Advertys nätverk fortsatte att öka under kvartalet och genererar idag ca 130 miljoner förfrågningar per dag. Vi siktar på att den siffran skall passera en miljard innan året är slut.

Trots ett turbulent och volatilt marknadsläge så har vi efter periodens slut, genom företrädesemission stärkt kassan med cirka 32 MSEK. Med en väl genomtänkt strategi, vår stärkta kassa och en rad nya samarbeten att vårda och växa med, ser vi ljust på 2022.

Tobias Knutsson
VD
Adverty AB (publ)

Adverty i korthet
Det svenska adtech-bolaget Adverty har lanserat världens första programmatiska plattform för automatiserade, sömlösa annonser i spel.

Plattformen baseras på patenterad teknik vilken bland annat bygger på studier kring ögat, dess synfält och uppfattningsförmåga. Annonsplattformen finns tillgänglig på några av världens största handelsplatser för automatiserad handel av digitala annonser.

Verksamheten huvudkontor ligger i Stockholm och teknisk utveckling sker i Ukraina. Försäljning och affärsutveckling sker i bl.a. England, Spanien, Ryssland och USA. Samarbetspartners i form av återförsäljare finns även i Asien och Latinamerika.

Denna rapport avser bolagets verksamhet under perioden 1 januari till och med den 31 december 2021.

Försäljning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till KSEK 4 769 (689) under helåret, jämte KSEK 2 903 (192) under fjärde kvartalet. Det redovisade resultatet för helåret uppgick till KSEK -22 040 (-15 093), jämte KSEK -5 246 (-4 532) under fjärde kvartalet, vilket i all väsentlighet är i linje med budget och plan.

Resultatet per aktie under helåret uppgick till SEK -0,97 (-0,74), jämte SEK
-0,23 (-0,22) under fjärde kvartalet, med jämförbart antal aktier.

Investeringar
Advertys investeringar under helåret uppgick till KSEK 5 774 (5 895), jämte KSEK 1 701 (1 308) under fjärde kvartalet. Investeringarna avser till största del immateriella anläggningstillgångar i form av aktiverade utvecklingsutgifter.

Avskrivningar
Resultatet för helåret har belastats med KSEK 212 (184) i avskrivningar, jämte KSEK 54 (48) under fjärde kvartalet. Posterna avser primärt avskrivningar på immateriella anläggningstillgångar.

Likviditet och finansiering
Bolaget hade vid periodens utgång KSEK 5 181 (17 458) i likvida medel. Per rapportdatumet hade bolaget övriga långfristiga skulder om KSEK 457 (163).

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier
Per den 31 december 2021 uppgick Advertys egna kapital till KSEK 18 035 (30 260). Aktiekapitalet är fördelat på 22 641 771 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,047. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Aktien
Advertys aktier handlas på NGM SME under symbolen ADVT och innehar ISIN-kod SE0011724889.

Anställda
Per den 31 december 2021 hade Adverty totalt 25 medarbetare, varav 8 anställda och 17 heltidskonsulter vilka är baserade i Stockholm, London, Lviv, Madrid, Istanbul och New York. Av de 25 medarbetarna så är 5 kvinnor och 20 är män. Det är Advertys målsättning att öka antalet kvinnliga anställda.

Transaktioner med närstående
Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Granskning
Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen
Adverty lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

8 april 2022 Årsredovisning publiceras på bolagets hemsida
11 maj 2022 Delårsrapport januari – mars 2022
9 juni 2022 Ordinarie årsstämma
17 augusti 2022 Delårsrapport januari – juni 2022
15 november 2022 Delårsrapport januari – september 2022
16 februari 2023 Bokslutskommuniké januari – december 2022

Adverty AB (publ), den 22 februari 2022
Styrelsen

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Rössel, Finanschef
Telefon: 070-867 00 20
E-post: ar@adverty.com

Tobias Knutsson, VD
Telefon: 070-686 06 66
E-post: tk@adverty.com

Om Adverty

Adverty sammanför varumärken och människor genom sin revolutionerande och patenterade annonseringsteknik byggd för spel. Plattformen låter kreatörer och utvecklare monetärisera den fullständiga spelupplevelsen med icke-påträngande, lättintegrerade, sömlösa In-Play™ och In-Menu™ annonser. Adverty är grundat 2016 med kontor i Stockholm, London, New York, Madrid, Helsingfors, St Petersburg, Istanbul och Lviv. Mer information på www.adverty.com.

Denna information är sådan information som Adverty AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-02-22 08:00 CET.

Bifogade filer

ADVERTY Q4 2021


support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se

Adverty - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -