Oncopeptides AB
Oncopeptides återkallar frivilliga tillbakadragandet av Pepaxto i USA – ingen avsikt att marknadsföra i USA i nuläget (Cision)

2022-01-21 21:20
STOCKHOLM – 21 januari 2022 – Oncopeptides AB (publ) (Nasdaq Stockholm: ONCO), ett biotechbolag inriktat på att utveckla läkemedel mot svårbehandlade hematologiska sjukdomar, meddelar idag att bolaget kontaktat den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA och återkallat brevet från den 22 oktober 2021, med begäran om frivilligt tillbakadragande av Pepaxto[® ](INN melfalan flufenamid, också benämnt melflufen) i USA.

Ytterligare granskning och analys av de heterogena data avseende totalöverlevnad från fas-3 studien OCEAN och andra relevanta studier, har fått bolaget att ompröva sin tidigare begäran att frivilligt dra tillbaka produkten. Oncopeptides har upphört med marknadsföringen av Pepaxto i USA och har i nuläget inga intentioner att marknadsföra produkten i USA. Oncopeptides har inlett en dialog med FDA för att gå igenom de nya data.

Informationen i pressmeddelandet är information som det åligger Oncopeptides att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades för offentliggörande genom nedanstående kontaktpersoners försorg den 21 januari 2022, kl. 21:20 (CET).

Webbsändning för investerare, analytiker och media
Bolaget bjuder in investerare, analytiker och media till en webbsändning den 24 januari 2022, kl. 09:00 (CET). Sändningen leds av Jakob Lindberg CEO och Klaas Bakker CMO.

Webbsändning
Webbsändningen är tillgänglig via: https://tv.streamfabriken.com/press-conference-jan-2022.
Länken finns också på Oncopeptides hemsida: www.oncopeptides.com

Sverige: +46 8 566 426 51
Storbritannien: +44 3333 000 804
USA: +1 6319 131 422