Telia Company
Telia Company lanserar kärnnät med 5G SA i Finland – det första kommersiellt tillgängliga nätet med 5G SA i Norden och Baltikum (Cision)

2021-11-10 08:00
  • Första kommersiellt tillgängliga nätet med 5G standalone (SA) som lanseras i Norden och Baltikum
  • Ger kortare svarstider och möjlighet till effektivare nät genom tilldelning av resurser i nätet för speciella krav och tillämpningar (network slicing); stöder företagskunders behov av affärsinnovation; möjliggör för nya innovativa konsumentapplikationer
  • Telia kommer med 5G SA erbjuda hushåll garanterad hastighet för trådlös bredbandsuppkoppling
  • Lanseringen följer Telia Companys strategi att som den ledande operatören i regionen: Inspirera våra kunder, Koppla upp alla, Transformera till digitalt och Leverera hållbart

Nu lanserar Telia sitt kärnnät (core network) för 5G SA i Finland – det första kommersiellt tillgängliga mobilnätet för 5G SA i Norden och Baltikum. Den nya arkitekturen för 5G SA möter alla de krav på nätkapacitet och svarstider som nya applikationer i nätet kräver och gör det möjligt för företag och aktörer inom offentlig sektor att skapa privata nätverk, implementera applikationer för fjärrstyrning och att införa ytterligare automatisering inom industrin. Den nya nätarkitekturen lägger även grunden för nya innovativa konsumentapplikationer som kräver den funktionalitet som 5G SA erbjuder. Med lanseringen av 5G SA kommer även Telia erbjuda garanterad hastighet för trådlös bredbandsuppkoppling till hushåll i Finland.

Nätet med 5G SA opererar som ett självständigt nätverk till skillnad mot befintliga 5G-nät som delar signalering och prioritering av datatrafik med befintliga 4G-nät. Det ger nät med 5G SA bättre kapacitet, ökad säkerhet, kortare svarstider och möjliggör även för att avsätta resurser i nätet till applikationer som kräver det genom så kallad network slicing. Med tekniken 5G SA skapas större möjligheter för 5G då nätet är byggt för att ansluta ett stort antal separata enheter och möta de krav som varje enskild applikation har.

Allison Kirkby, Telia Companys VD och koncernchef, säger: ”Det är väldigt roligt att vi nu lanserar Nordens och Baltikums första kommersiellt tillgängliga nät med 5G SA i Finland, där vi är bland de första i Europa att erbjuda kunder den här nya tekniken. Det här är ytterligare ett bevis på Telias starka engagemang att driva innovation där vi erbjuder våra kunder alla de fördelar som kommer med 5G. Vi kan nu erbjuda såväl företag som aktörer inom offentlig sektor de nya möjligheter som tekniken för med sig, såsom privata nätverk, fjärrstyrning och automatisering. Dessutom kommer vi att erbjuda hushåll garanterade bredbandshastigheter och kortare svarstider för bättre streaming- och spelupplevelser. Vi är stolta över att tillsammans med vår partner Nokia visa på alla de möjligheter som kommer med 5G.”

I Finland lanseras nätet med 5G SA initialt på ett 20-tal platser och kommer succesivt att byggas ut ytterligare.

Pekka Lundmark, Nokias VD och koncernchef, säger: ”Vi är stolta över att ta det här viktiga steget med vår långvariga partner Telia för att utvekla nya 5G-tjänster för finska företag och konsumenter. Nokias teknik inom 5G SA core är en viktig pusselbit i att möjliggöra för avancerade 5G-tjänster i Finland och ett resultat av ett starkt samarbete mellan teamen på Nokia och Telia.”

För mer information, kontakta gärna vår presstjänst: 0771 77 58 30, besök Newsroom och följ oss på Twitter @Teliacompany.

Vi är Telia Company. Våra 20 700 duktiga kollegor möter miljontals kunder varje dag i världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor, dygnet runt – året om. Läs mer på www.teliacompany.com.

Telia Company - I dag