SSAB
SSAB en av grundarna i First Movers Coalition vid COP26 (Cision)

2021-11-04 16:25
SSAB blir en av grundarna av First Movers Coalition, FMC, ett gemensamt initiativ av USA:s särskilda sändebud för klimatfrågor, John Kerry och World Economic Forum. Initiativet lanserades vid COP26 i Glasgow och kommer att vara en plattform för företag att åta sig att göra inköp som skapar efterfrågan på nya tekniker med låga koldioxidutsläpp.

CTO Martin Pei, SSAB, som representerade SSAB på öppningsceremonin

– Vi har åtagit oss att vara en ”first mover”, en föregångare som visar att det är både är möjligt och nödvändigt att utveckla en helt fossilfri stålvärdekedja utan koldioxidavtryck. Vi vill hjälpa våra kunder att tillsammans skapa fossilfria värdekedjor och samtidigt stärka deras konkurrenskraft. Vi kommer också att använda vår köpkraft för att skynda på förändring, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB.

First Movers Coalitions syfte är att öka efterfrågan på produkter som hållbart flygbränsle och stål med nära noll-utsläpp för att bidra till att fler har råd att köpa produkter framställda med nya gröna tekniker. FMC:s grundande medlemmar inkluderar stora globala företag med betydande köpkraft inom de fyra sektorerna stål, flyg, lastbilstransport och sjöfart. Nästa steg är att lägga till ytterligare fyra sektorer, vilket adderar till totalt åtta utsläppsintensiva sektorer som representerar mer än 30 procent av de globala utsläppen idag.

SSAB har som enda stålbolag gått med i koalitionen och gör ett åtagande att köpa medeltunga och tunga transporttjänster med nollutsläpp till 2030, om tillgängliga på marknaden.

SSAB var också ett av företagen som tillsammans med statsminister Stefan Löfven invigde den svenska paviljongen den andra dagen av COP26.

– Vi är redo att leverera på vårt ansvar att ta bort utsläppen från vår stålproduktion. Stålindustrin står idag för 7 procent av CO2-utsläppen globalt. Det kan inte fortsätta. Förändring är helt nödvändig, sade Martin Pei, CTO SSAB, som representerade SSAB på öppningsceremonin.

– Men för att det ska hända behöver vi kraftfulla beslut på COP26. Det måste kosta att släppa ut. Världen behöver starka instrument för koldioxidprissättning som stödjer förändring. Vi behöver också ett politiskt ramverk som skapar lika villkor globalt och som stödjer företag som utvecklar banbrytande teknologier och visar vägen, tillade Martin Pei och vände sig till beslutsfattarna i förhandlingarna på klimatmötet.

Läs mer här: www.ssab.se/fossilfritt

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mia Widell, presschef SSAB, mia.widell@ssab.com, tel. +46765272501

Du kan följa SSABs deltagande på COP26 här:

SSAB B - I dag