Shortcut Media AB
Shortcut Media Group ökar antalet aktieägare väsentligt (Cision)

2021-10-26 13:21
Shortcut Media Group (SMG) har efter styrelse- och stämmobeslut genomfört en riktad emission av aktier och optioner. Totalt väntas SMG tillföras minst 3 000 nya aktieägare genom ägarspridning, i syfte att öka likviditeten i samt intresset för SMG-aktien.

Den 1 september 2021 meddelades om förvärv av 100% av aktierna i STARK Film, som tillträddes samma datum. Förvärvet väntas tillföra SMG 14-16 Mkr i omsättning med en rörelsemarginal (EBITA) på 8-10%.

1 september 2021 meddelandes också om avtal om ägarspridning och kapitaltillskott med Dividend Sweden. Ägarspridningen innebär att ca 740 000 SMG-aktier delas ut till minst 3 000 nya aktieägare i SMG. Detta väntas ske under första halvan av november.

– Det känns väldigt bra att vi får in fler ägare och vi hälsar er alla varmt välkomna till SMG. Vi hoppas det kan bidra till ytterligare ökad handel i och intresse för SMG-aktien, säger Peter Söderlind, VD för Shortcut Media Group.

Bolagsverket har nu registrerat emission av både aktier och optioner till följd av de två affärerna ovan. Totalt har 1 379 949 nya aktier och 142 860 teckningsoptioner (TO) emitterats, vilket ökat bolagets aktiekapital till 1 337 286,28 Kr. TO har utfärdade med en strike på 5 Kr och en teckningsperiod mellan 2 till 16 maj 2023.

Dividend Sweden beslutade den 14 oktober 2021 om utdelning av högst 741 279 SMG-aktier till sina aktieägare. Då emissionen nu är registrerad hos Bolagsverket kommer Dividend Sweden inom kort att verkställa utdelningen till sina aktieägare och därmed öka antalet aktieägare i SMG.

Om Shortcut Media Group

Shortcut Media Group är en av Sveriges ledande, oberoende samt mest prisbelönta produktionsgrupper och producerar bl.a. reklam- och företagsfilm, trailers, utbildningsfilm, animerad film, promos, livesändningar samt tillhandahåller postproduktion. Gruppen består av varumärkena Bond Street Film, Oddway Film, Magoo, Shortcut Produktion och Frost Studio. Mer information finns på www.shortcutmedia.se samt på bolagets IR-sida hos Spotlight Stock Market.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Söderlind

Shortcut Media Group