Qlucore: Qlucore och Heidelberg University Hospital utvecklingsprojekt belönas av EU – Erhåller 5,1 MSEK för utveckling av RNA-seq-baserad cancerdiagnostik (MFN)

2021-10-13 15:00

Svenska mjukvaruföretaget Qlucore och tyska Heidelberg University Hospital erhåller ett finansiellt bidrag i sitt partnerskap från Eurostar joint European Programme – ett EU-program som genom finansiella bidrag ska främja europeisk innovation och konkurrenskraft. Bidraget uppgår till motsvarande cirka 5,1 MSEK (500 000 euro). Partnerskapet ska bidra till utvecklingen av en första version av Qlucore Diagnostics, en AI-baserad mjukvara för förbättrad klinisk diagnostik av lungcancer.

Qlucores programvara, som möjliggör avancerad visualisering genom att utgå från matematik och biologi, ska göra det enklare för patologer och analytiker att ställa en snabbare och mer precis diagnos. Något som skapar förutsättningar för en bättre cancervård.

– Vi är stolta över att Eurostar efter sin tuffa granskning kommit fram till att Qlucore Diagnostics kan spela en viktig roll i framtidens cancervård genom att underlätta en mer specifik och exakt cancerbehandling. Tillsammans med Heidelberg University Hospitals medarbetare har vi goda förutsättningar att bidra till en bättre cancervård som i förlängningen syftar till att rädda fler liv, säger Carl-Johan Ivarsson, VD och medgrundare av Qlucore, och fortsätter:

– Qlucore Diagnostics fyller ett viktigt tomrum i det diagnostiska arbetsflödet för klinisk precision. Med algoritmer för maskininlärning som möjliggör klassificering av lungcancer och en funktion som stödjer kliniska beslut med hjälp av bland annat användarvänliga 3D-visualiseringar blir det möjligt att förutsäga patienters svar på behandling.

Precisionsdiagnostik utvecklad i nästa generations sekvensering, så kallad next generation sequencing (NGS) – anses vara framtidens sätt att arbeta effektivare för att bättre bota cancer. Genom att kombinera Qlucores avancerade mjukvara och med Heidelberg University Hospital expertis inom cancerdiagnostik ska partnerskapet mynna ut i en version av Qlucore Diagnostics, som ska bidra till att klassificera icke-småcellig lungcancer.

För att erhålla det finansiella bidraget har Eurostar genomlyst projektet noggrant. De båda samarbetsparterna har ambitionen att tillsammans utveckla en lösning för klassificering av cancer och diagnostik baserad på så kallad RNA-seq-data, vilken inkluderar användningen av maskininlärning (AI). Bidrag från Eurostars syftar till att stödja forskningsintensiva små- och medelstora företag som deltar i internationella samarbeten.

Qlucores lösningar för kliniskdata är för närvarande tillgängligt för forskning och arbete med CE-märkning av Qlucore Diagnostics pågår. Bolagets avancerade mjukvaror skapar förutsättningar för en snabbare, bättre och mer precis cancerdiagnostik där AI gör det möjligt att enkelt placera en patient i rätt undergrupp. Qlucores programvaror är ensamma i sitt slag och kombinerar avancerad visualisering, matematik och biologi och gör det tillgängligt för användaren. Qlucore är redan väl etablerad hos många av världens ledande akademiska institutioner och läkemedelsföretag.

Presskontakt:
Chaz Brooks / Alison Scarrott
Brookscomm
E-post: alison@brookscomm.com

Qlucore Kontakt:
Carl-Johan Ivarsson, VD
Tel: +46 (0) 46 286 31 14
E-post: carl-johan.ivarsson@qlucore.com

Om Qlucore

Qlucore är en ledande leverantör av den nya generationens intuitiva bioinformatikprogramvara för forskning och precisionsdiagnostik. Qlucores uppdrag är att göra det lättare att analysera de stora mängderna av komplexa data som genereras av innovationer inom genomik och proteomik genom att tillhandahålla kraftfulla visualiseringsbaserade analysdataverktyg. Programvaran Qlucore Omics Explorer är en programvara för forskning inom läkemedelsforskning, livsmedelsforskning, växt- och bioteknikindustrin samt den akademiska världen. Programvarorna Qlucore Diagnostics och Qlucore Insights är plattformar för kompanjons- och precisionsdiagnostik. Qlucore grundades 2007 och har idag kunder i cirka 25 länder runt om i världen, med försäljningskontor i Europa och Nordamerika, och distribution i flera länder i Asien. www.qlucore.com

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se