Solar B
Nr. 15 Solar leverer sin anden opjustering til guidance i 201 og øger EBITDA med DKK 100 mio. (GlobeNewswire)

2021-07-09 08:56

Baseret på den foreløbige rapportering øger Solar forventningerne til EBITDA for 2021 til DKK 825 mio. fra DKK 725 mio.

Desuden opjusterer vi forventningerne til omsætningen med DKK 350 mio. til DKK 12.100 mio. sammenlignet med vores tidligere forventning på DKK 11.750 mio., som offentliggjort i meddelelse nr. 11.

CEO Jens Andersen udtaler:
"Seks måneder inde i vores Core+ strategi fortsætter resultaterne med at overstige vores forventninger. Vi har opnået en fortsat positiv udvikling af vores konceptandel, som kombineret med kraftigere vækst end forventet i alle markeder bidrager til et stærkt resultat.

Derudover har vi oplevet ekstraordinære prisstigninger på visse produkter på grund af stigende råvarepriser. Disse ekstraordinære prisstigninger har resulteret i en positiv engangseffekt på ca. DKK 30 mio. i Q2. Vi forventer, at den resterende del af året i mindre grad vil blive påvirket af disse prisstigninger.”

Finansielle hovedbudskaber i Q2

• Med 8,6% i organisk vækst har vi realiseret stærkere vækstrater end forventet i alle markeder.
  • Better Business-projektet samt en fortsat stærk udvikling af vores konceptsalg bidrog til en bruttoavance på 22,0%. Stigningen i bruttoavancen kan henføres til alle markeder.
  • Ekstraordinære prisstigninger resulterede i en positiv engangseffekt på bruttofortjenesten på ca. DKK 30 mio. svarende til en forbedring af bruttoavancen på ca. 1 procentpoint.
Udvalgte hovedtal (DKK million) Q2 2021 Q2 2020 H1 2021 H1 2020
Omsætning 3.098 2.745 6.102 5.790
Bruttofortjeneste 681 562 1.339 1.185
EBITDA 211 127 415 269
EBITA 166 81 323 178
EBIT 153 65 296 147
Udvalgte nøgletal (%)
Organisk vækst, reg. 8,6 -1,6 3,8 0,0
Bruttoavance 22,0 20,5 21,9 20,5
EBITDA-margin 6,8 4,6 6,8 4,6

Forventninger til 2021

Guidance oversigt (DKK million) Ny guidance Seneste guidance
Omsætning 12.100 11.750
EBITDA 825 725

Forventninger til omsætning

Vi forventer nu en omsætning på DKK 12.100 mio. svarende til en organisk vækst på ca. 4%. Better Business-projektet er en integreret del af vores strategiske fokus i Core+ strategien og forventes at reducere omsætningen med DKK 200 mio. sammenlignet med 2020. Justeret for dette forventer vi en organisk vækst på ca. 6%.

Forventninger til EBITDA

Vi forventer, at vores strategiske fokusområder vil skabe løbende forbedringer i indtjeningen og levere EBITDA på DKK 825 mio.

CEO Jens Andersen - tlf. +45 79 30 02 01
CFO Michael H. Jeppesen - tlf. +45 79 30 02 62
IR Director Dennis Callesen - tlf. +45 29 92 18 11

Fakta om SOLAR

Solar-koncernen er en førende europæisk sourcing- og servicevirksomhed, der leverer løsninger primært inden for el, vvs, ventilation samt klima og energi. Vores kerneforretning centrerer sig om sourcing af produkter, værdiskabende services og optimering af vores kunders forretning.

Vi fremmer effektivitetsforbedringer og tilbyder digitale værktøjer, der gør vores kunder til vindere. Vi driver den grønne omstilling og leverer de bedste løsninger, der sikrer bæredygtig brug af ressourcer.

Solar-koncernen har hovedsæde i Danmark, havde i 2020 en omsætning på ca. 11,5 mia. kroner og beskæftiger ca. 2.900 medarbejdere. Solar er noteret på Nasdaq Copenhagen med kortnavn SOLAR B. Flere oplysninger kan findes på: https://www.solar.eu/.

Ansvarsfraskrivelse
Selskabsmeddelelsen er offentliggjort dags dato på dansk og engelsk via Nasdaq Copenhagen. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem de to versioner er det den danske version, der er gældende.

Vedhæftet fil

Solar B - I dag