NanoEcho: Grundpatent beviljat i Japan (MFN)

2021-07-01 10:30

Grundpatentet för NanoEchos metod är nu beviljat i Japan. Vi har också fått positiv återkoppling på samma patent i Europa från Europeiska Patentmyndigheten som meddelat att de avser att bevilja patentet. Samma patent är även på granskning i Kanada och USA, även här fortlöper processen enligt plan.

Patentet skyddar den unika kombinationen av att placera en ultraljudsgivare tillsammans med en eller flera magneter på samma enhet, därmed skyddar grundpatentet utförandet av en handhållen prob. Magneterna skapar ett alternerande magnetfält som tillsammans med ultraljudsgivaren används för att lokalisera järnoxidbaserade nanopartiklar.

Vi arbetar aktivt med vår patentportfölj och utvärderar löpande hur vi på bästa sätt kan stärka och expandera vår patentportfölj i takt med att vår produktutveckling fortskrider. Detta för att säkra användningen av strategiskt och tekniskt viktiga innovationer. Den japanska marknaden står för ungefär 8,5 procent av den globala rektalcancermarknaden, säger Linda Persson VD för NanoEcho.

Vid frågor vänligen kontakta

Annika Andersson
CCO
E-post: pr@nanoecho.se