Idun Industrier
Idun Industrier ny ägarpartner till Culina Products (MFN)

2021-05-21 11:15

Idun Industrier har per idag förvärvat 80% av aktierna i Culina Products AB vilket är det nya namnet för koncernen där Molins Rostfria ingår. Culina Products består av de operativa bolagen Molins Rostfria, Nordic Tech Industry och UAB Metalo Koncepcija, vars huvudsakliga verksamheter är att tillverka och sälja rostfri inredning och övrig utrustning till främst storkök i Sverige. Även köksprodukter till konsument och VVS-produkter ingår i produktutbudet. Gruppen har under de senaste dryga 30 åren under ledning och ägande av Per-Ola Stedt byggt upp en marknadsledande position inom offentliga storkök i Sverige. Per-Ola kommer fortsatt äga 20% av Gruppen och fortsätta som VD. Gruppen erbjuder ett brett sortiment av produkter som karakteriseras av hög kvalité, korta leveranstider och ett prisvärt erbjudande som säkerställs genom egen produktion i bland annat Kristianstad och Vilnius samt eget inköpsbolag i Hong Kong.

Koncernen har cirka 70 medarbetare och redovisade en omsättning om cirka 120 mkr med en rörelsemarginal på omkring 20% räkenskapsåret 2020.

”Vi är stolta över att ha fått förtroendet att tillsammans med tidigare ägare vidareutveckla så starka företag som Molins Rostfria och Nordic Tech Industry. Relationen med Per-Ola har byggts upp under en dialog som har pågått över flera år. Vi är väldigt imponerade över den effektiva, professionella och fokuserade organisation som Per-Ola har byggt upp och ser fram emot att fortsätta utveckla gruppen tillsammans med Per-Ola och resten av personalen”, säger Idun Industriers VD, Karl-Emil Engström.

”Idun har under hela processen visat en stor förståelse för vår affärsmodell och de kärnvärden som Molins Rostfria står för. Jag ser fram emot att tillsammans med Idun fortsätta att utveckla och växa vårt erbjudande inom storköksprodukter” säger Per-Ola Stedt, VD samt ägare Culina Products.

Culina kommer att ingå i Iduns affärsområde Tillverkning. Förvärvet skedde genom Iduns helägda dotterbolag Idun Meta AB. Vid tillträdet betalades en köpeskilling om 127,8 mkr för 80% av aktierna. Efter 36 månader kan ytterligare maximalt 30 mkr i tilläggsköpeskilling utgå baserat på uppnådda resultatmål. Finansieringen sker till ungefär lika delar genom bankfinansiering och från Iduns kassa. Resterande 20% av aktierna kan säljas till Idun efter cirka tre år från tillträdet. Förvärvet sker med omedelbart tillträde till aktierna och förväntas ha en något positiv effekt på Iduns helårsresultat för 2021.

Karl-Emil Engström, VD, karl-emil.engstrom@idun.com, +46 (0)70 821 70 74
Oskar Samuelsson, Finanschef, oskar.samuelsson@idun.com, +46 (0)70 966 13 25

Iduns Certified Adviser är Avanza Bank AB, ca@avanza.se, +46 (0)8 562 250 00

Denna information är sådan information som Idun Industrier är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-05-21 11:15 CEST.

Om oss

Idun Industrier AB (publ) är en bolagsgrupp som tillsammans med ledningen i respektive gruppbolag långsiktigt utvecklar industri- och tjänsteföretag med bas i Sverige. Idun investerar i små och medelstora kvalitetsbolag, som i allmänhet är fokuserade inom en nisch, ofta med höga marknadsandelar och stabila affärsmodeller, där Idun kan vara en relevant och permanent ägare. Idun har tretton självständiga gruppbolag som sysselsätter ca. 550 personer och har för närvarande en årlig omsättning på ca. 1 Mdkr på helårsbasis. Mer information finns på www.idun.com.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se