Savelend Group AB: SaveLend Group AB har erhållit villkorat godkännande för notering på Nasdaq First North Growth Market och offentliggör erbjudande av aktier och publicerar EU-tillväxtprospekt (MFN)

2021-05-12 12:24

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, I HELA ELLER DELAR, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SINGAPORE, SYDAFRIKA, ELLER ANNAT LAND TILL JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OTILLÅTEN ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER ANDRA ÅTGÄRDER I ENLIGHET MED TILLÄMPLIG LAG.

SaveLend Group AB (”SaveLend Group” eller ”Bolaget”), ett fintechbolag vars verksamhet utgår från en investeringsplattform som gör det möjligt att få exponering mot olika former av krediter och en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, offentliggjorde den 5 mars 2021 sin avsikt att genomföra en notering av Bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market (”Nasdaq First North”). I samband med noteringen avser Bolaget att genomföra en nyemission av aktier till allmänheten och institutionella investerare i Sverige (”Erbjudandet”). SaveLend Group har erhållit villkorat godkännande från Nasdaq Stockholm för notering på Nasdaq First North. Det villkorade godkännandet från Nasdaq Stockholm innehåller sedvanliga villkor såsom att spridningskravet för Bolagets aktier uppfylls inför den planerade noteringen på Nasdaq First North. Vidare har EU-tillväxtprospekt för Erbjudandet idag godkänts av Finansinspektionen och publicerats på Bolagets hemsida. Första dag för handel på Nasdaq First North förväntas bli den 9 juni 2021.

Erbjudandet i sammandrag:

• Priset i Erbjudandet är fastställt till 7,50 SEK per aktie, vilket motsvarar ett totalt marknadsvärde på Bolagets aktier om cirka 285 MSEK före Erbjudandet.
  • Erbjudandet omfattar högst 6 319 996 nyemitterade aktier, vilket motsvarar en emissionslikvid om cirka 47,4 MSEK före avdrag för kostnader relaterade till Erbjudandet.
  • Ett antal kvalificerade investerare samt styrelseledamöter, ledande befattningshavare och befintliga aktieägare har genom teckningsförbindelseavtal åtagit sig att under vissa villkor och till samma pris som övriga investerare, teckna aktier motsvarande sammanlagt 35,25 MSEK, motsvarande cirka 74,5 procent av Erbjudandet.
  • Erbjudandet riktas till allmänheten och institutionella investerare i Sverige.
  • Anmälningsperioden i Erbjudandet pågår mellan den 14–28 maj 2021.
  • Beräknad första handelsdag för Bolagets aktier på Nasdaq First North är den 9 juni 2021. Aktierna kommer att handlas under kortnamnet (ticker) ”YIELD”.
  • Fullständiga villkor, anvisningar och instruktioner för Erbjudandet framgår av det EU-tillväxtprospekt som Bolaget har upprättat med anledning av Erbjudandet och som idag har godkänts av Finansinspektionen och finns tillgängligt på Bolagets hemsida, www.savelendgroup.se.

Riktad emission i samband med Erbjudandet
På Bolagets årsstämma den 26 april 2021 beslutades om att även genomföra en riktad emission till styrelseledamöter och personer i ledningsgruppen. Den riktade emissionen genomförs till samma villkor som i Erbjudandet och förväntas tillföra ytterligare cirka 2,85 MSEK till Bolaget. Bakgrunden är att anställda och styrelseledamöter ska ges möjlighet att förvärva aktier i Bolaget i samband med den planerade noteringen av Bolagets aktier på Nasdaq First North. Mer information om den riktade emissionen och vilka som deltar finns i det EU-tillväxtprospekt som Bolaget har upprättat med anledning av Erbjudandet.

Ludwig Pettersson, VD, kommenterar:
SaveLend Group har sedan 2014 byggt vår investeringsplattform för att demokratisera och öppna upp tillgångsklassen krediter för den breda massan. Vår notering på Nasdaq First North är en viktig milstolpe då vi ger fler av våra kunder möjlighet att vara med på vår tillväxtresa. Det här är bara början!

Motiv för Erbjudandet
Motivet för Erbjudandet är att skapa finansiella förutsättningar att kunna exekvera Bolagets tillväxtstrategi, accelerera expansion på befintliga och till nya marknader, utöka marknadsföringsinsatser, förbättra kapitalstrukturen och återbetalning av konvertibla skuldebrev samt investera i den operativa verksamheten. Den globala finansmarknaden förändras snabbt vilket medför goda möjligheter för de företag som har kapacitet och ligger i framkant när det gäller teknisk utveckling, nya produkter och kommersiell kompetens. SaveLend Groups starka omsättningstillväxt är ett resultat av dessa faktorer – teknik, nya produkter och affärer. Målsättningen är att vidga och fördjupa Bolagets produkterbjudande för att möta befintliga kunders och nya kunders förväntningar. För det ändamålet krävs ytterligare resurser och investeringar inom teknik och marknadssatsningar. Motivet för Erbjudandet ligger i linje med Bolagets vision att bli ett av Europas ledande fintechbolag genom att löpande erbjuda nya attraktiva produkter och tekniska lösningar.

Bolagets styrelse är övertygad om att en investerare på Bolagets investeringsplattform har mycket gemensamt med en aktieägare, och därför är Bolagets uppfattning att möjligheten till delägarskap i SaveLend Group kan leda till ökat engagemang hos investerare. Bolaget har även verifierat denna tes i och med att cirka 70 % av befintliga aktieägare också är investerare på investeringsplattformen. Detta exemplifieras genom att en aktieägare som för egen vinning sätter in pengar på investeringsplattformen bidrar till att öka affärsvolymen och på sikt även bolagsvärdet, utöver att erhålla avkastning på investerat kapital på investeringsplattformen. SaveLend Group erbjuder på detta vis goda möjligheter för aktieägare att skapa värde både för sig själv och Bolaget.

SaveLend Group avser att använda kapitaltillskottet från Erbjudandet med de ungefärliga procentuella andelarna och i den prioritetsordning som anges nedan:

• 60% accelerera expansion, nya marknader och/eller förvärv
  • 15% utökade marknadsföringsinsatser
  • 15% förbättring av kapitalstrukturen och återbetalning av konvertibla skuldebrev
  • 10% investering i operativa verksamheten

Utöver att använda emissionslikvid för att accelerera tillväxttakt, förväntas noteringen ge ökad varumärkeskännedom. Detta kommer gagna Bolagets kundanskaffning och rekryteringar. En notering kommer dessutom att ge Bolaget bättre tillgång till de svenska och internationella kapitalmarknaderna, vilket bedöms främja Bolagets fortsatta tillväxt och utveckling. Bolaget har även en uttalad förvärvsstrategi, vilken gynnas av att ha en noterad aktie. Slutligen anser Bolaget att en notering av aktierna på Nasdaq First North innebär en kvalitetsstämpel som kommer att öka medvetenheten om Bolaget och stärka dess varumärke.

Prospekt och anmälningssedlar
Ett EU-tillväxtprospekt med Erbjudandets fullständiga villkor och anvisningar för Erbjudandet finns tillgängligt på SaveLend Groups hemsida, www.savelendgroup.se. Anmälan görs via respektive tecknares bank eller förvaltare alternativt på anmälningssedel som kan laddas ned från Hagberg & Aneborn Fondkommissions hemsida, www.hagberganeborn.se. Anmälningssedeln kommer även att finnas tillgänglig på SaveLend Groups hemsida, www.savelendgroup.se från och med 14 maj.

Preliminär tidplan för Erbjudandet
Anmälningsperiod 14–28 maj 2021
Likviddag 4 juni 2021
Första handelsdag på Nasdaq First North 9 juni 2021

Rådgivare
Corpura Fondkommission AB är finansiell rådgivare och Certified Adviser till SaveLend Group. Cirio Advokatbyrå AB är legal rådgivare till SaveLend Group. Hagberg & Aneborn Fondkommission AB är emissionsinstitut.

För mer information, vänligen kontakta:
Ludwig Pettersson, VD
Telefon: +4673-073 12 81
E-post: ludwig.pettersson@savelend.se
www.savelendgroup.se

Certified Adviser:
Corpura Fondkommission AB
E-post: info@corpura.se
www.corpura.se

Om SaveLend Group
SaveLend Group AB, 559093–5176, är ett fintech-bolag med cirka 46 anställda, fördelade på tre kontor i Sverige, Finland och Polen. Verksamheten utgår från investeringsplattformen SaveLend och faktureringsplattformen Billecta.

Investeringsplattformen gör det möjligt för olika typer av investerare att få exponering mot olika former av krediter såsom företags- och konsumentkrediter samt fakturaköp. Faktureringsplattformen består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering och finansieringslösningar.

Viktig information
Denna kommunikation är inte och utgör inte del av ett erbjudande om att sälja eller en uppmaning att förvärva värdepapper i Bolaget. Innehållet i denna kommunikation har förberetts av Bolaget och Bolaget är ensamt ansvarig för dess innehåll.

Denna kommunikation lämnas inte, och får inte spridas i eller skickas till, USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Singapore, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådan spridning skulle vara otillåten eller kräva registrering eller andra åtgärder. De värdepapper som beskrivs i denna kommunikation har inte och kommer inte att registreras i enlighet med den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och de får därför inte erbjudas eller säljas i USA utan att registreras eller omfattas av ett undantag från registrering enligt Securities Act samt i enlighet med tillämplig värdepapperslagstiftning i delstater i USA. Bolaget avser inte att registrera något erbjudande i USA eller att lämna något offentligt erbjudande av värdepapper i USA.

Denna kommunikation utgör inte ett prospekt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2017/1129 av den 14 juni 2017 om prospekt som ska offentliggöras när värdepapper erbjuds till allmänheten eller tas upp till handel på en reglerad marknad, och om upphävande av direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillhörande delegerade förordningar och genomförandeförordningar, ”Prospektförordningen”). Investerare bör inte investera i de värdepapper som beskrivs i detta meddelande med stöd av annat än informationen i det prospekt som har upprättats i samband med Erbjudandet och som har granskats och godkänts av Finansinspektionen, som är den behöriga myndigheten under Prospektförordningen.

I EES-medlemsländerna, förutom Sverige, är denna kommunikation endast avsedd för och riktad till kvalificerade investerare inom medlemsstaten på det sätt som avses i Prospektförordningen, det vill säga enbart till investerare som kan vara mottagare av ett eventuellt erbjudande utan att ett prospekt registreras i medlemsstaten.

I Storbritannien riktar sig denna kommunikation enbart till, och får enbart distribueras till, personer som (i) har erfarenhet av professionell investeringsverksamhet och faller inom den vid var tid gällande Artikel 19 (5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”), (ii) är subjekt med hög nettoförmögenhet och andra personer som detta meddelande lagligen kan riktas till, vilka omfattas av Artikel 49 (2)(a)-(d) i Ordern, (iii) befinner sig utanför Storbritannien, eller (iv) till vilka en inbjudan eller uppmuntran att ta del av investeringar (i enlighet med betydelsen i Artikel 21 i Ordern) i samband med emission eller försäljning av värdepapper på annan grund är tillåten (alla sådana personer benämns tillsammans ”releventa personer”). En investering eller investeringsåtgärd som denna kommunikation avser är enbart möjlig för relevanta personer och kommer endast att fullföljas med relevanta personer.

Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och de innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Bolagets kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.

Denna information är sådan information som Savelend Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-05-12 12:24 CEST.

Bifogade bilder

JonasCFO LudwigVD