Scandi Standard
Beslut vid årsstämma i Scandi Standard AB (publ) (Cision)

2021-05-07 23:00
Vid Scandi Standards årsstämma i dag den 7 maj 2021 beslutades i enlighet med samtliga framlagda förslag, innebärande bl.a. vinstutdelning om 1,25 kronor per aktie, val av Johan Bygge som ny styrelseordförande och Cecilia Lannebo som ny styrelseledamot samt omval av Michael Parker, Heléne Vibbleus, Öystein Engebretsen och Henrik Hjalmarsson. Det beslutade även om omval av revisorn, införande av ett långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2021), bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemissioner, förvärv och överlåtelser av stamaktier samt ändringar i bolagsordningen.

Fastställande av resultat- och balansräkningar
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2020.

Vinstutdelning
Årsstämman beslutade om vinstutdelning om 1,25 kronor per aktie och att tisdag den 11 maj 2021 ska vara avstämningsdag för erhållande av utdelning. Utdelningen beräknas bli utbetald måndagen den 17 maj 2021.

Beslut om ansvarsfrihet, val av styrelse och fastställande av styrelsearvoden
Årsstämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören för räkenskapsåret 2020.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex styrelseledamöter. Michael Parker, Heléne Vibbleus, Öystein Engebretsen och Henrik Hjalmarsson omvaldes som styrelseledamöter för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Johan Bygge valdes som ny styrelseordförande och Cecilia Lannebo valdes som ny styrelseledamot för samma period.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med 875 000 kronor och att arvode till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i koncernen ska utgå med 360 000 kronor. Utöver ordinarie styrelsearvode beslutade årsstämman att arvode till ledamöterna i styrelsens utskott ska utgå enligt följande. 150 000 kronor till revisionsutskottets ordförande, 75 000 kronor till var och en av de två övriga ledamöterna i revisionsutskottet, 100 000 kronor till investeringsutskottets ordförande, 50 000 kronor till var och en av de två övriga ledamöterna i investeringsutskottet, 60 000 kronor till ersättningsutskottets ordförande samt 30 000 kronor till var och en av de två övriga ledamöterna i ersättningsutskottet.

Val av revisor och fastställande av revisorsarvoden
Årsstämman omvalde revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2021) och vissa säkringsåtgärder för programmet
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2021) på i allt väsentligt samma villkor som bolagets utestående incitamentsprogram som inrättades på årsstämmorna 2018, 2019 respektive 2020 (bortsett från ett nytt säkringsarrangemang genom införandet av ett nytt aktieslag benämnt ”C-aktier”). LTIP 2021 omfattar högst 33 deltagare och högst 432 648 stamaktier kan komma att tilldelas deltagarna under förutsättning att vissa prestationskrav uppfylls under en treårig intjänandeperiod, vilken kommer att följas av ett tvåårigt åtagande att inte avyttra tilldelade stamaktier (ett s.k. lock up-åtagande).

I syfte att möjliggöra leverans av stamaktier till deltagarna i LTIP 2021 samt för att säkra och täcka de sociala avgifter som LTIP 2021 medför beslutade årsstämman om ett bemyndigande för styrelsen att besluta om en riktad nyemission, och ett efterföljande återköp av, högst 509 000 C‑aktier (vilka kan omvandlas till stamaktier) och att högst 432 648 egna stamaktier ska kunna överlåtas vederlagsfritt till deltagarna i enlighet med villkoren för LTIP 2021.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av stamaktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av högst tio procent av det totala antalet stamaktier i bolaget per dagen för årsstämmans beslut med eller utan företrädesrätt för aktieägarna. Om styrelsen beslutar om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet till avvikelsen vara att finansiera strategisk tillväxt, organisk tillväxt eller andra generella bolagsändamål.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv och överlåtelse av egna stamaktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, förvärva högst så många stamaktier att bolagets innehav av egna aktier efter förvärvet uppgår till högst tio procent av samtliga aktier i bolaget till ett pris inom det vid var tid gällande prisintervallet för stamaktierna på Nasdaq Stockholm. Betalning för förvärvade stamaktier ska erläggas kontant och syftet med ett förvärv av egna stamaktier ska vara att (i) optimera bolagets kapitalstruktur eller (ii) använda stamaktierna som köpeskilling vid eller finansiering av förvärv av företag eller verksamheter.

Årsstämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, överlåta högst så många stamaktier som bolaget innehar vid tidpunkten för styrelsens överlåtelsebeslut. Överlåtelser får ske på Nasdaq Stockholm, då till ett pris per stamaktie inom det vid var tid gällande prisintervallet, samt på annat sätt än på Nasdaq Stockholm. Överlåtelser av egna stamaktier på annat sätt än på Nasdaq Stockholm ska ske på marknadsmässiga villkor och betalning får utges kontant, genom apportegendom eller kvittning. Överlåtelser av egna stamaktier på annat sätt än på Nasdaq Stockholm får ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Om det sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet till avvikelsen vara att använda stamaktier som köpeskilling vid eller finansiering av förvärv av företag eller verksamheter.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, även att ändra § 9 i bolagsordningen för att möjliggöra för bolaget att tillåta aktieägare att poströsta inför bolagsstämmor som hålls efter att de tillfälliga undantagen har upphört att gälla samt för att återspegla vissa ändringar i aktiebolagslagens bestämmelser om avstämningsdagar för rätten att delta i bolagsstämmor.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra ordet ”firma” till ”företagsnamn” i § 1 i bolagsordningen i syfte att förena ordalydelsen med tillämpliga lagar och regler om företagsnamn.

Stämmoprotokoll med fullständiga beslut och sammanställning av poströster
I syfte att motverka spridning av coronaviruset (covid-19) genomfördes årsstämman utan fysisk närvaro och aktieägarna hade möjlighet att utöva sin rösträtt genom poströstning före stämman. Protokollet från årsstämman, inklusive en sammanställning av inkomna poströster, kommer att finnas tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats, www.scandistandard.com.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Om Scandi Standard
Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.

Scandi Standard - I dag