SaltX Technology Holding AB
SaltX vinnare i Helsinki Energy Challenge (Cision)

2021-03-16 15:55
Nasdaq First North-listade SaltX Technology AB går ut som vinnare i den globala tävlingen - Helsinki Energy Challenge - med bäst lösning för en fossilfri stad. Vinnarna utsågs vid en digital prisceremoni och vinsten på 1 miljon euro kommer att delas lika mellan de vinnande bidragen.

SaltX har sedan tidigare meddelat att man deltagit i den globala innovations-tävlingen Helsinki Energy Challenge som initierats av Helsingfors stad. Tävlingen är nu avslutad och SaltX står tillsammans med Rebase Energy som en av fyra vinnare.

‘’Detta är en mycket viktig milstolpe för SaltX. Det bekräftar att vårt energilager kommer spela en central roll i framtida fossilfria städer. Vi har byggt detta bidrag med vår starka kompetens och vi kommer att utveckla arbetet och använda det vid vår kommersialisering framåt, säger Carl-Johan Linér, VD för SaltX Technology och fortsätter: ”Jag vill också passa på att tacka Helsingfors stad för att vara modiga och visa vägen för andra städer.’’

SaltX och Rebase Energy:s lösning ‘’Smart Salt City’’ erbjuder ett funktionellt och hållbart system som passar bra till städer som satt ett högt mål för koldioxidneutralitet, men har en hög energikonsumtion samt behöver hjälp med en stabil energiförsörjning för sina invånare och verksamheter. Lösningen är en kombination av ny teknik för energilagring (EnerStore), artificiell intelligens och konventionell energiteknik. Systemet ger en möjlighet till städer att använda sig av förnyelsebara energikällor på ett säkert och ekonomiskt sätt, utan att behöva planera för ny och dyr infrastruktur som tex för vätgas samt slippa potentiella investeringar i ny kärnkraft för att säkra energikapacitet.

Tillsammans med övriga vinnarbidrag kommer SaltX och Rebase Energy dela på 1 miljon euro. Pengarna ska gå till fortsatt utveckling och framtida investeringar av båda bolagens teknologier.

I ett nästa steg kommer SaltX och Helsingfors att börja diskutera hur man går vidare för att kunna realisera tävlingsbidraget.

Juryn bestod av: Hans Jørgen Koch (CEO, Nordic Energy Research), Markku Ollikainen (Chair of the Finnish Climate Change Panel), Robert Stoner (Deputy Director, Science and Technology, MIT Energy Initiative), Sanna Syri (Professor, Energy Technology and Energy Economics, Aalto University), Brian Vad Mathiesen (Professor, University of Aalborg), Martin Young (Senior Director, Scenarios and Business Insights, World Energy Council).

Läs mer om SaltX tävlingsbidrag här:
saltxtechnology.com/helsinki/

Om Helsinki Energy Challenge
För att hitta de bästa lösningarna för uppvärmning av Helsingfors framöver har Helsingfors skapat Helsinki Energy Challenge - en global tävling med ett pris på en miljon euro som ska svara på frågan. Kravet är att den föreslagna lösningen avsevärt ska bidra till att sluta använda kol 2029 och påskynda Helsingfors resa till att bli koldioxidneutrala år 2035. Mer om tävlingen: energychallenge.hel.fi

Om Rebase Energy
Rebase Energy tillhandahåller data och digitala verktyg för optimering av distribuerade energisystem. Genom att använda Rebase verktyg kan energiföretag minska prognososäkerheten med 20% och därmed förbättra balansen mellan utbud och efterfrågan. Rebase Datahub har tillgång till väder-, marknads- och tillgångsdata av hög kvalitet som används vid energioptimeringen. Rebase Toolkit är ett utvecklingsverktyg med öppen källkod för att prognostisera, optimera och simulera smarta agenter för energisystem. För mer information, besök: www.rebase.energy

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Linér, VD, 070 532 08 08
Harald Bauer, CFO, 070 810 80 34

Om SaltX Technology
SaltX Technology utvecklar och säljer patenterade energilagringslösningar baserat på nanocoatat salt. SaltX mål är att utveckla och erbjuda hållbara tekniska lösningar som gynnar kunder, klimat och samhälle. SaltX Technologys aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB, +468-528 00 399, info@fnca.se, är SaltX Technologys certifierade rådgivare. För mer information, besök: www.saltxtechnology.com

Stockholm, 2021-03-16