Saxlund
Saxlund: Bokslutskommuniké 2020 (beQuoted)

2021-02-17 08:30
BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2020 • Orderboken i februari 2021 är större än omsättningen för hela 2020 • Pandemin hade mycket stark påverkan på fjärde kvartalet Fjärde kvartalet 2020 • Nettoomsättningen uppgick till 33 197 (47 976) KSEK • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -10 818 (362) KSEK • Rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -11 135 (-445) KSEK • Resultat efter skatt uppgick till -12 211 (369) KSEK • Resultat per aktie uppgick till -0,02 (0,00) SEK före och efter utspädning Helåret 2020 • Nettoomsättningen uppgick till 160 535 (198 986) KSEK • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -20 423 (-11 453) KSEK • Rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -23 646 (-16 105) KSEK • Resultat efter skatt uppgick till -28 414 (-18 455) KSEK • Resultat per aktie uppgick till -0,07 (-0,06) SEK före och efter utspädning Väsentliga händelser i det fjärde kvartalet • Saxlund Group ABs dotterbolag, Saxlund International GmbH tecknade den 26 oktober ett kontrakt till ett värde om ca 10,5 MSEK. Leveranserna består bland annat av Saxlunds egenutvecklade slampump. • Den 11 december tecknade Saxlund International GmbH tre kontrakt, med ett totalt värde om ca 29 MSEK. • Den 16 december tecknade koncernens tyska dotterbolag ytterligare ett kontrakt med ett totalt värde om ca 21,5 MSEK. Kontraktet avser materialhanteringssystem till Holcims cementfabrik i Höver. • Saxlund Group ABs företrädesemission om totalt ca 85,2 MSEK genomfördes. • Samtliga lån har återbetalts och Saxlund Group är därmed näst intill skuldfritt. Väsentliga händelser efter rapporteringsperiodens utgång • Saxlund Sweden AB har tecknat kontrakt med Nevel AB till ett värde av 18,9 MSEK. Kontraktet avser en leverans av en komplett fjärrvärmeanläggning till Gnosjö under 2021. VD:s kommentar Saxlund har varit mycket starkt påverkat av pandemin under sista kvartalet 2020 och det är resultatmässigt det sämsta kvartalet under 2020. Vi har dock under kvartalet och efter årsskiftet lyckats bygga en bra orderbok på projektsidan för kommande år, som överstiger 2020:s hela omsättning. Större delen av orderingången har kommit i Tyskland och Sverige men vi ser också en ökad aktivitet hos kunderna i UK. Vi ser samma tendenser på service och eftermarknad över hela gruppen och känslan är att kunderna kommer att behöva ta igen missat underhåll från 2020 under 2021. Stärkta av emissionen och av det fina orderläget så står Saxlund starkt inför 2021. Saxlund har under 2020 varit starkt präglade av Corona-pandemin, såsom många andra bolag. Resultatet för 2020 och för sista kvartalet är starkt påverkat av rådande situation. Både service och eftermarknad och nya projekt har varit påverkade av pandemin. Vissa beslut har blivit skjutna framåt av våra kunder men framförallt har vi haft svårt att komma ut på site och har inte kunnat utföra montage och service. För service och eftermarknad har kunderna även valt att senarelägga service och skjuta på större ombyggnader och renoveringar. Saxlund har tagit omställningskostnader under kvartalet på ca 2 000 KSEK för att anpassa kostnadsramen mot de minskade intäkterna som pandemin medfört. Det har varit svårt att förutspå hur stor påverkan pandemin skulle ha och det tar tid att göra kostnadsbesparingar. Vi har även valt att reservera 2 000 KSEK för befarade kundförluster då vissa kunder har uppvisat sämre betalningsförmåga i spåren av pandemin. Störst påverkan av pandemin har Saxlund haft i UK och Sverige där vi tappat ca 50 % i omsättning i jämförelse med 2019. Orderläget är dock bättre än på länge och i Sverige har ett nytt kontrakt tecknats till ett värde av ca 19 000 KSEK för en transportabel anläggning till Nevel i Gnosjö. Nevel är en återkommande kund och detta är den fjärde transportabla anläggningen som Nevel har köpt under loppet av 2 år. Under kvartalet har Saxlund tecknat ytterligare kontrakt för slamhantering i Tyskland och ett större kontrakt för materialhantering till cement-industrin har tecknats med Holcim. Sammanlagt värde på kontrakten är ca 60 000 KSEK och leveranserna kommer ske under 2021. Vi ser framför oss att cement-industrin fortsatt kommer att investera i CO2-minskande åtgärder och att våra kunder kommer att fortsätta bygga för fosforåtervinning under 2021. Det goda marknadsläget kommer att påverkas positivt av omställningen till ett fossilfritt samhälle. Vi kan se att det är elbrist på flera ställen i Europa och det är tydligt i Sverige. Under den kallare perioden under januari och februari 2021 så behövs det stöttning av fossil-energi för att klara energiförsörjningen. Det är tydligt att för att nå de mål som satts upp för ett fossilfritt samhälle behöver investeringstakten öka, vilket kommer gynna Saxlund. Vi lämnar nu 2020 bakom oss och blickar framåt. Saxlund står finansiellt starka efter höstens emission och orderläget ser bra ut. Det finns många positiva indikationer som visar på att marknaden kommer att växa de närmaste åren och efterfrågan för våra kärnprodukter därmed kommer att öka. Vi tror på ett starkt 2021 för Saxlund. Med en ytterligare minskad kostnadsram, och förutsatt att pandemins effekter klingar av under första halvåret, så ser vi framför oss att Saxlund kommer gå med vinst under 2021. Det är en spännande tid för Saxlund. Kommande rapporttillfällen Årsredovisning 2020 vecka 13 2021 Årsstämma 2021 29 april 2021 Delårsrapport januari - mars 2021 29 april 2021 Delårsrapport april - juni 2021 11 augusti 2021 Delårsrapport juli - september 2021 10 november 2021 Bokslutskommuniké och kvartalsrapport oktober - december 2021 16 februari 2022 Undertecknade försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de bolag som ingår i koncernen står inför. Stockholm den 16 februari 2021 Kenneth Eriksson William Heigard Styrelseordförande Styrelseledamot Alexander Leppänen Linus Johansson Styrelseledamot Styrelseledamot Mats Gabrielsson Stefan Wallerman Styrelseledamot Verkställande direktör Frågor kring rapporten besvaras av Stefan Wallerman VD/CEO stefan.wallerman@saxlund.se Tel: 070-306 37 00 Följande dokument kan hämtas från beQuoted Pressmedelande-210217.pdf-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=41563 Saxlund-Group-AB-bokslutskommunike-2020-.pdf-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=41564 Saxlund Group AB (publ) är listat på NASDAQ OMX First North, Erik Penser Bank är Certified Adviser. Telefonnummer: +46 8-463 83 00, E-post: certifiedadviser@penser.se mailto:certifiedadviser@penser.se . Denna information är sådan information som Saxlund Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 februari 2021 kl. 8:30 CET. Adresser Saxlund Group AB (publ) Fannys väg 3 13154 Nacka Org. nr. 556556-8325 Hemsida: www.saxlund.se

Saxlund Group - I dag