Climeon
Climeon vinner Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för Smart Industri (Cision)

2021-02-11 11:50

Climeon har idag tagit emot första pris i företagstävlingen Smart Industri som utses av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Climeon prisas för sitt arbete med mjukvarulösningen Climeon Live som möjliggör smart styrning och övervakning av bolagets kraftverk världen över.

– Vi är mycket stolta över att ta emot Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för Smart industri. Det känns extra roligt att det är vår it-strategi och it-plattform som prisas, delar som gör stor skillnad för våra kunder, men som inte alltid syns utåt, säger Rikard Pettersson, mjukvaruchef på Climeon.

Climeon har idag utsetts till vinnare av företagstävlingen Smart Industri, arrangerad av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Climeon prisas för sitt arbete med den molnbaserade plattformen Climeon Live som samlar in data från bolagets installationer i realtid och möjliggör övervakning och styrning av kraftverken på distans.

– Mjukvaran har alltid varit en viktig del av vår kärnverksamhet. Framför allt när det gäller maskinernas styrsystem. Vi har löst många utmaningar med mjukvara och smarta algoritmer istället för med hårdvara, säger Rikard Pettersson, mjukvaruchef på Climeon.

I sin motivering skriver juryn bland annat:

Climeon AB, ett svenskt produktbolag inom energiteknik, utses till vinnare i företagstävlingen Smart industri 2020 för att med stora hållbarhetsvinster nyttja digitaliseringens möjligheter för att utveckla såväl produkt som affär. Tack vare väl genomtänkt kundanpassning, smart data-användning och en flexibel affärsmodell som kombinerar tradition med nytänkande uppfyller Climeon alla juryns kriterier, och visar på stor potential för fortsatt positiv utveckling.

Tävlingen Smart Industri instiftades 2016 av Siemens, Teknikföretagen och Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) för att uppmärksamma och belöna företag som tar vara på digitaliseringens möjligheter på ett smart och innovativt sätt med tydliga resultat. Första pris är en skräddarsydd internationell kunskapsresa som arrangeras av IVA i samarbete med tysk-svenska handelskammaren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jan Bardell, VD för Climeon, +46 76-860 84 06, jan.bardell@climeon.com
Charlotte Becker, Kommunikations- och IR-chef, +46 730 37 07 07, charlotte.becker@climeon.com

Om Climeon AB (publ)
Climeon är ett svenskt produktbolag inom energiteknik. Bolagets unika teknik för värmekraft – Heat Power – tillgängliggör en stor outnyttjad energikälla och ger hållbar el från varmvatten, dygnet runt, året runt. Heat Power är en billig och förnybar energikälla med potential att ersätta mycket av den energi som idag kommer från kol, kärnkraft, olja och gas. B-aktien är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB är Certified Adviser, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se.

Climeon B - I dag