Crunchfish
Crunchfish möjliggör Digital Cash på feature phones genom partnerskap med Taisys (Cision)

2021-02-05 08:30
Crunchfish AB (”Crunchfish”) meddelar idag att bolaget har ingått ett Technical & Marketing Partnership Agreement med Taisys Technologies Co., Ltd. (”Taisys”) som möjliggör att Digital Cash även kan implementeras i feature phones. Digital Cash kan nu implementeras på alla typer av betalinstrument – smartphones, betalkort och nu även feature phones.

Taisys har byggt lösningar baserat på sin patenterade Thin SIM-teknologi, som frikopplar funktionalitet från telefonens ordinarie SIM-kort och ger partners möjligheten att bygga innovativa tjänster. Thin SIM-kortet är ett Secure Element som placeras ovanpå det ordinarie SIM-kortet i telefonens SIM-slot.

Genom integration med Taisys Thin SIM blir det möjligt att implementera Digital Cash även på feature phones. Detta gör att Crunchfishs Digital Cash nu blir oberoende av betalinstrument. Detta är särskilt viktigt för CBDC-implementationer i dess strävan att vara universella och ekonomiskt inkluderande.

Digital Cash är redan exceptionellt flexibelt, genom att vara oberoende av betalningslösning, närhetsinteraktion och typ av betalterminal hos handlare. Detta ger en unik möjlighet att erbjuda offlinebetalningar och bevara den personliga integriteten för alla typer av digitala betalningslösningar. Med detta avtal utökar Crunchfish sitt ekosystem med Taisys från Taiwan som Digital Cash Partner #5.

”Taisys är en strategiskt viktig Digital Cash Partner för att kunna nå feature phone-användare. Tillsammans med Taisys kan vi dessutom testa Digital Cash som en ny lösning för både smartphones och andra betalinstrument”, säger Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish.

”Vår patenterade teknologi för att placera information ovanpå SIM-kort ger ett enkelt, flexibelt och teknikoberoende sätt för partners att installera säkra applikationer på mobiler. Vi är glada över samarbetet med Crunchfish för att komplettera deras lösningar för Digital Cash och expandera på nya marknader”, säger Peter Chen, VD för Taisys.

Om Taisys Technologies - www.taisys.com
Taisys är världsledande inom lösningar för Thin SIM och håller flertalet globala patent. Thin SIM är oberoende av telefonmodell och är anpassat för tjänsteleverantörer, vilket möjliggör för telekombolag, finansiella aktörer och myndigheter att erbjuda innovativa mobila tjänster på ett säkert och smidigt sätt. Över 100 banker, mobiloperatörer, statliga organisationer och tjänsteleverantörer har lanserat säkra mobila tjänster baserat på Taisys produkter, med över 20 miljoner slutanvändare världen över.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Joachim Samuelsson, VD för Crunchfish AB
+46 708 46 47 88
joachim.samuelsson@crunchfish.com

Ulf Rogius Svensson, IR & Marketing Manager
+46 733 26 81 05
ulf.rogius.svensson@crunchfish.com

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se. Telefon +46 40 200 250.

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 februari 2021.

Crunchfish - I dag