Polygiene AB
Extrastämma sade ”Ja!” till Polygienes mångmiljonköp av engelska Addmaster Holdings Limited (Cision)

2021-01-11 08:50
Polygiene blir därmed komplett i sitt erbjudande av antimikrobiella produkter till marknaden: Både för mjuka och hårda ytor. Affären är på 374 milj kr, varav cirka 249 milj kr erläggs kontant och cirka 125 milj kr med drygt 4,5 milj nyemitterade aktier i Polygiene.

”Skönt att få stämmans ja. Nu kan vi fokusera på att fusionera företagen och bygga upp organisationen. Vi kan tack vare köpet erbjuda marknaden en komplett lösning av antimikrobiella funktioner på såväl mjuka ytor, såsom textilier, som hårda, såsom golv, handtag, köks- och badrumsdetaljer i offentliga miljöer. Det medför bland annat minskat tvätt- och rengöringsbehov och därmed minskad miljöpåverkan”, säger Ulrika Björk, VD i Polygiene vars resa började efter Sars-pandemin 2004, då Perstorp-koncernen knoppade av verksamheten och gjorde Polygiene till ett eget bolag.Både marknaden och aktieägarna blir vinnare i samgåendet, enligt Ulrika Björk:

”Ett bredare erbjudande ger en stärkt position och ytterligare tillväxt, vilket skapar förutsättningar för nya satsningar på marknaden som förväntas växa från tio till tjugo miljarder dollar den närmaste femårsperioden på global nivå*. Här vill vi vara en aktiv och viktig spelare.”

Paul Morris, grundare Addmaster lägger till: ”Vi ser fram emot att vara del av sammanslagningen av två dominerande spelare i segmentet för anti-mikrobiella behandlingar. Det blir ett starkt bolag som kommer att dominera segmentet och en aktör som kan erbjuda lösningar för alla sorters applikationer och addera ytterligare värde till våra kunder och en allmänhet med stor efterfrågan av skyddande produkter.”

Bland Polygienes antimikrobiella och odörborttagande produkter ViralOff, BioStatic och OdorCrunch är det den första - som lanserades i våras - som utvecklas allra bäst. Inte undra på då den bryter ned virus såsom SARS-CoV-2, som orsakar sjukdomen COVID-19, till över 99 procent inom två timmar enligt en ISO-standard.

För att se filmen om Polygiene (2,35 min), klicka här

Om Addmaster

Addmaster (UK) Ltd är Europas ledande leverantör av högkvalitativa additiv till plast-, textil-, pappers-, färg- samt måleri- och beläggningsindustrin. De levererar additiv i form av masterbatch, flytande lösningar eller pulverform för alla sorters applikationer. Biomaster Antimicrobial Technology och Biomaster Protected är registrerade varumärken som tillhör Addmaster (UK) Ltd. Biomaster Protected-produkter testas enligt ISO-standarder och har visat sig vara effektiva mot de vanligaste typerna av skadliga bakterier och specifika virus, inklusive SARS-CoV-2. För mer information om Addmaster eller Biomaster Antimicrobial Protection: +44 (0) 1785 225656 eller www.addmaster.co.uk

Presskontakt:

Ulrika Björk, VD Polygiene, ubj@polygiene.com, +46 70 921 12 75

För pressbilder: https://news.cision.com/se/?n=polygiene-ab. Prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och nyhetsbrev: http://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/

* https://www.gminsights.com/industry-analysis/antimicrobial-textiles-market

Om Polygiene
Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, accessoarer, produkter för hemmet och textilier så att du kan känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 200 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke på sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. För mer information: www.polygiene.com. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se.

Polygiene Group - I dag