Bayn Group AB
Bayn Group lanserar Tweek i Kina och Asien (Cision)

2020-11-24 16:25
Bayn Group AB ("Bayn", ”Bolaget”) har tecknat avtal och fått en första order för lansering av Tweek på den kinesiska marknaden, med en initial testförsäljning i 6 butikskedjor. Bolaget har tagit fram ett nytt recept som är marknadsanpassat och optimerat för att passa livsmedelskraven för de asiatiska länderna. Vid ett framgångsrikt utfall från testförsäljningen kommer produkterna att lanseras i ett större antal butiker, något som Bolaget bedömer skulle innebära en kraftig omsättningsökning för Tweeks produkter under nästa år.

LANSERINGEN I KORTHET

· Tweek är Bayns helägda varumärke och är marknadsledande i Sverige för sockerreducerat godis
· Under de första 18 månader omsattes motsvarande 40 MSEK på den svenska marknaden, med ca 7 miljoner målkonsumenter som bas
· Bolaget har nu tagit fram ett marknadsanpassat recept som riktar sig till den kinesiska och de asiatiska marknaderna, där förutsättningarna regulatorisk är bättre för sockerreducerat än i EU
· Testförsäljningen sträcker sig över 6 butikskedjor och där en utrullning i ett större antal butiker påbörjas vid ett framgångsrikt utfall
· Antalet målkonsumenter för Tweeks produkter i den kinesiska marknaden bedöms vara ca 400 miljoner
· Övriga marknader i Asien som Bolaget planerar lansera på under kommande 6 månader är; Singapore, Taiwan, Thailand, Filipinerna, Nya Zeeland, Vietnam och Hong Kong
· Vid framgångsrikt utfall från testförsäljningen bedömer Bolaget att det kan innebära en betydande omsättningsökning för Tweeks produkter under nästkommande år

"Förberedelserna inför lanseringen i Kina och den asiatiska marknaden har pågått under en längre tid och vi är alla mycket exalterade över möjligheten och att äntligen påbörja etableringen. Det ska bli spännande att följa testförsäljningen och om nyckeltalen och utfallet är likt de vi haft i Sverige, Norden och de senaste exportmarknaderna så är potentialen enorm.” – Lennart Arvidsson, VD Bayn Retail (u.n.ä Tweek AB)

Tweek har ett brett sortiment av socker-reducerade förpackade och lösviktsprodukter inom konfektyr och är marknadsledare i Sverige. Bolaget förvärvades tidigare i år av Bayn Group och ingår i koncernen under namnet Bayn Retail.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, IR och M&A, Bayn Group AB (publ)
Email: simon.petren@bayneurope.com

Bayn Group is an independent supplier of cutting edge and healthy sugar reduction solutions for the food and beverage industry. Bayn’s plant-based ingredient solutions, refined through scientific research and extensive market experience, facilitate new healthier formulations and recipes focused on taste and texture to help food and beverage companies around the world reduce sugar and calories in their products. For more information www.bayneurope.com

Bayn is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker BAYN

FNCA Sweden AB is Bayn’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se.

Viktig information

Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och de innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bayn anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Bayns kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.

Humble Group - I dag