Spintso
Spintso: Kommunike' från extra bolagsstämma (beQuoted)

2020-09-18 14:30
KOMMUNIKE FRÅN EXTRA BOLAGSSTÄMMA Idag, den 18 september 2020, hölls extra bolagsstämma i Spintso international AB (publ). Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Ändring av bolagsordningen Stämman beslutade att bolagsordningens gränser för aktiekapitalet och antalet aktier ändras. Beslutet innebär att bolagsordningens punkter 4 och 5 ändras enligt nedan. Nuvarande lydelser: 4. Aktiekapital Aktiekapitalet ska vara lägst 500 000 kronor och högst 2 000 000 kronor. 5. Antal aktier Lägst 5 000 000 och högst 20 000 000 stycken. Beslutade lydelser: 4. Aktiekapital Aktiekapitalet ska vara lägst 5 000 000 kronor och högst 20 000 000 kronor. 5. Antal aktier Lägst 50 000 000 stycken och högst 200 000 000 stycken. Stämman beslutade att Verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska äga rätt att vidta de smärre justeringar som kan bli erforderliga i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket. Förvärv av Medclair AB (publ) Stämman beslutade att godkänna Bolagets förvärv av samtliga 83 341 560 aktier i Medclair AB (publ), org.nr. 556772-8893. Bolaget ska som betalning för aktierna Medclair AB (publ), genom en apportemission, erlägga högst 50 004 936 aktier. Nyemission av aktier mot betalning i apportegendom Stämman beslutade om att Bolagets aktiekapital ska ökas med högst 5 000 493,6 SEK genom en nyemission av högst 50 004 936 aktier till en teckningskurs om 0,8 SEK per aktie (motsvarande kvotvärde om 0,1 SEK per aktie). Köpeskillingen bedöms vara marknadsmässig. Värdet på apportegendomen i Bolagets balansräkning beräknas upptas till 40 003 948,80 SEK. Värdet på apportegendomen har fastställts på grundval av den värdering av Aktierna som genomfördes i samband med att Medclair AB (publ) genomförde en nyemission i början av augusti 2020 med teckningskurs om 0,48 SEK per aktie. Rätt att teckna de nya aktierna i Bolaget ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, endast tillkomma aktieägarna i Medclair AB (publ). Skälet till avvikelsen är att aktierna ska erläggas som betalning för Aktierna. Betalning för de nyemitterade aktierna ska ske genom tillskjutande av apportegendom i form av Aktierna i direkt anslutning till att teckning sker och senast den dag då teckningstiden, i förekommande fall efter förlängning, löper ut. De nyemitterade aktierna ska tecknas under perioden från och med den 21 september 2020 till och med den 30 september 2020. De nya aktierna medför rätt till vinstutdelning på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB. Stämman beslutade att uppdra åt styrelsen såväl som den verkställande direktören i Bolaget att verkställa emissionsbeslutet enligt ovan. Vidare att styrelsen bemyndigas att vidta de smärre justeringar i stämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registrering vid Bolagsverket eller av de nya aktierna hos Euroclear Sweden AB. Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och konvertibler Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Bemyndigandet skall innefatta rätten att avvika från aktieägarnas företrädesrätt till teckning samt rätten att besluta om emission som betalas genom tillförande av kontanta medel, apport eller genom kvittningsrätt. Bolagets aktiekapital och antalet aktier får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp respektive antal som ryms inom bolagsordningens gränser. Styrelsen skall omedelbart efter beslut om bemyndigande, ombesörja att beslutet anmäls för registrering vid Bolagsverket. Innan registrering skett får styrelsen ej besluta om nyemission. Styrelsen, verkställande direktören, eller den styrelsen utser ska äga rätt att vidta de smärre justeringar i beslutet som kan visa sig erforderliga i samband med registrering härav. Arvode Stämman beslutade att arvodet ska utgå med 60 000 kr till var och en av ledamöterna i styrelsen (anställda i bolaget har ej rätt till arvode) och 120 000 kr till styrelseordföranden. Val av styrelse Stämman beslutade om omval av styrelseledamöterna Mark Baljeu och Roro Yakoub samt nyval av styrelseledamöterna Fredrik Crafoord och Tomas Nyberg för tiden intill slutet av kommande årsstämma. Fredrik Crafoord valdes som styrelseordförande. Denna information är sådan information som Spintso International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2020 kl 14:30. För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Evertsson, VD, Spintso International AB, Tfn: 070-266 53 00, e-post: peter.evertsson@spintso.se mailto:peter.evertsson@spintso.se Följande dokument kan hämtas från beQuoted PM-20200918-Beslut-pa-Spintso-extra-bolagsstamma.pdf-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=40317 PM-20200918-Beslut-pa-Spintso-extra-bolagsstamma.docx-http://www.bequoted.com/beQPress/download.asp?Id=40318 Spintso International AB utvecklar smarta mobila verktyg som säljs world wide till idrottsdomare. Bolaget är sedan 3 mars 2017 noterat på NGM Nordic SME. Mer information om Spintso finns på www.spintso.se http://www.spintso.se/

Medclair Invest - I dag