Nordnet
Nordnet gennemfører strategisk review (Cision)

2020-09-01 08:00
Nordnet, den førende nordiske digitale bank for investering og opsparing og dens ejere, Öhman-gruppen og Nordic Capital ("Ejerne"), har besluttet at gennemføre et review af de strategiske muligheder, herunder forudsætningerne for en potentiel børsnotering af Nordnet AB (publ). Målet er at give Nordnet de bedst mulige betingelser for at tage det næste skridt i sin udvikling. Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet nogen beslutninger, og markedet vil blive informeret, hvis og når en sådan beslutning træffes.

Nordnet blev noteret på børsen i Stockholm i 1999. I 2016 gennemførte Ejerne et fælles offentligt købstilbud, hvorefter selskabet blev afnoteret. I perioden under privat ejerskab er der foretaget betydelige investeringer i virksomheden med ambitionen om at skabe markedets bedste platform for opsparing og investering med fokus på brugervenlighed, tilgængelighed, prissætning og produktudbud. Den 24. juli 2020 offentliggjorde Nordnet resultatet for første halvår af 2020, der satte rekord på en række områder, herunder en årlig vækst i antal kunder og opsparet kapital på henholdsvis 25% og 20%. Ved udgangen af andet kvartal 2020 havde Nordnet 1.070.000 kunder i Norden med en samlet opsparet kapital på 425 milliarder SEK.

Lars-Åke Norling, CEO for Nordnet, udtaler: “Vores mål er at bygge en platform i verdensklasse for opsparing og investering. Den ambition gælder både hvordan vores digitale butik er struktureret, og hvad der er på hylderne. Jeg er stolt over, at det, vi hidtil har opnået i forhold til udvikling af nye digitale brugerflader og et bredere produktudbud, har resulteret i, at et rekordhøjt antal private investorer har valgt Nordnet som deres finansielle partner."

Drevet af vores mission om at demokratisere investering og opsparing har Nordnet en lang tradition for at udfordre de traditionelle strukturer i markedet gennem innovation og give de private investorer adgang til de samme værktøjer og informationer som de professionelle. Vi har ført mange af de mål ud i livet, som vi i fællesskab satte os i 2016, og tiden er nu inde til at se nærmere på de forskellige strategiske muligheder for Nordnet, herunder en potentiel børsnotering. Som stifter og mangeårige ejere ser vi frem til fortsat at tage aktivt del i Nordnets spændende rejse ind i fremtiden", siger Tom Dinkelspiel, bestyrelsesformand i Nordnet og repræsentant for Nordnets hovedejer, Öhman-gruppen.

Christian Frick, partner i Nordic Capital Advisors, kommenterer: “I løbet af de seneste fire år har Ejerne foretaget betydelige investeringer i Nordnet for at opbygge en nordisk digital platform med en kundeoplevelse i verdensklasse. Vi kan nu se resultatet af den transformation, hvor Nordnet har nået et nyt niveau for kundetilvækst og tilgang af ny kapital og konsolideret sin position som Nordens førende digitale bank for opsparing og investering.