Mandel Design
Delårsrapport två 2020 (Cision)

2020-08-21 08:11

(Fullständig rapport ligger bilagd)

 

Stockholm 2020-08-21

Det är en helt ny verklighet hela världen befinner sig i och självklart påverkas även Mandel Design och vår verksamhet av effekter kopplat till den rådande situationen av coronaviruset. Uteblivna leveranser och förseningar har varit en utmaning samtidigt som konsumenterna blivit mer sparsamma med sina inköp har gett oss en utmaning. Men som mindre aktör på marknaden har vi också möjligheten att vara mer flexibla och anpassa oss utefter detta genom att hålla nere på våra lager- och personalkostnader samtidigt som vi anpassar vårt utbud till kunderna. Samtidigt kan jag konstatera att vår satsning på digitala kanaler ger oss rätt förutsättningar att möta utmaningarna och ta oss igenom denna svåra situation.

 
Mandel har även under Q2 ingått ett LOI om Joint Venture med en finsk part avseende lansering av Mandel Design i Finland. Bolaget är i slutfasen av processen och förväntas bli klara under Q3. Vid ingånget avtal skulle det innebära att Mandel kommer att verka på en bredare front än tidigare och möjliggöra snabbare expansion på sikt. Parterna som förhandling pågår med har erfarenhet att lansera varumärken inom retail på den finska marknaden. 

 

Kärnan i Mandel Designs strategi är att öka vår digitala närvaro och marknadsföring men även växa genom förvärv. Efter kvartalets utgång har vi gjort ett förvärv av Smallroom Group som bedriver en e-handelsplattform inom retail med inriktning barnartiklar. Detta breddar Mandel Designs portfölj av bolag och varumärken och vi ser många synergier där vi kan dra nytta och bredda oss till samma målgrupp. Vi har inlett samarbeten med Miinto och CDON för att öka vår synlighet och vi ser redan nu en mycket god försäljning genom dessa kanaler. Vi har även påbörjat processen av ett samarbete med Amazon som kommer stärka vår position på marknaden långsiktigt. Den nya verkligheten vi befinner oss i inspirerar oss än mer till initiativrikedom och flexibilitet. Tack vare en lång historia med trogna kunder som alltid stått vid vår sida och vårt långsiktiga förberedelsearbete för att skapa en stark grupp av bolag och e-handelsplattformar inom e-handel.
 

Försäljning och resultat EBITDA 

Nettoomsättningen för koncernen under H1 2020 uppgick till 1,1 MSEK.Nettoomsättningen för koncernen under kvartal två 2020 uppgick till 0,5 MSEK. Rörelseresultatet EBITDA för koncernen under H1 2020 uppgick till -1,7 MSEK.Rörelseresultatet EBITDA för koncernen under kvartal två 2020 uppgick till -1 MSEK. Resultatet per aktie för H1 uppgick till -0,43 SEK. Resultatet per aktie för kvartal kvartal två uppgick till -0,26 SEK.



Hunter Capital - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -