Sjöstrand Coffee

2020-08-17 08:43

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT HALVÅR 2020

Totala intäkter uppgick till 3 807 TSEK (3 119 TSEK)

Rörelseresultatet uppgick till -781 TSEK (-835 TSEK)

Periodens resultat uppgick till -782 TSEK (-835 TSEK)

Resultat per aktie uppgick till -0,05 (-0,05)

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT ANDRA KVARTALET 2020

Totala intäkter uppgick till 2 280 TSEK (1 264 TSEK)

Rörelseresultatet uppgick till -514 TSEK (-570 TSEK)

Periodens resultat uppgick till -515 TSEK (-570 TSEK)

Resultat per aktie uppgick till -0,03 (-0,03)

ANTALET AKTIER

Bolaget har per 2020-06-30, 20 548 998 stycken aktier. Varav 800 000 av serie A och 19 748 998 stycken av serie B.

KOMMANDE RAPPORTER

Delårsrapport 3 2020-10-26

Väsentliga händelser januari – juni 2020

• Bolaget ökade omsättningen med 22% första halvåret av 2020 jämfört med första halvåret 2019.

• Cecilia Hjertzell tillträdde som ny VD per den 8 juni 2020.

• Grundaren Niklas Gustafsson, slutade som VD samt sålde samtliga sina A-aktier.

• Bolaget utlyste en riktad nyemission som kommer ge bolaget ett kapitalskott om drygt 1,9 MSEK under Q3.

• Jenny Kessler-Mertsch valdes till ny styrelseledamot.

• Utveckling av ny webbplattform samt lansering av egna webshopar i England och Nederländerna.

• H&M utökade och förlängde samarbetet kring försäljning av Sjöstrands produkter i H&M Home Concept Store.

• Samarbete med en större retail-aktör i England inleddes där försäljningen av Sjöstrands produkter kommer att påbörjas till slutkund under oktober 2020.

• Bolaget genomförde den första produktionen av Sjöstrands Espressomaskin med nyutvecklad bryggenhet.

VD:s kommentarer

I juni 2020 genomfördes VD-byte i Sjöstrand Int AB. Cecilia Hjertzell, som varit styrelseledamot sedan 2019, tillträdde som ny VD efter Niklas Gustafsson. Cecilia Hjertzell har en bakgrund inom hemelektronik och har tidigare varit marknadschef för Bosch och Siemens Home i Nordeuropa. Hon har stor erfarenhet av att utveckla e-handel och driva digitaliseringsprojekt från en rad branscher samt varit varumärkesansvarig för Telia. Niklas Gustafsson lämnade även styrelsen vid årsstämman. Till ny ledamot valdes Jenny Kessler-Mertsch som bl a har ett förflutet som ansvarig för småelssegmentet på Bosch Siemens Home i Nordeuropa. Jenny har även haft en rad framträdande roller inom FMCG hos bl a Arla och P&G och arbetar idag med chefsrekrytering och ledarskapsutveckling.

Under det första halvåret omsatte Sjöstrand Coffee ca 3,8 MKR, en ökning med ca 22% mot samma period föregående år. Efter det inledande kvartalets turbulenta situation med Covid-19, har bolaget haft en fortsatt stabil försäljningstillväxt online och i distributörssamarbeten. Arbetet under det inledande halvåret har fokuserat på att utveckla distributörsledet ytterligare på såväl den svenska som den internationella marknaden samt vidareutveckla den egna e-handeln gentemot den internationella marknaden. Förutom försäljning via Amazon på fem marknader så har nu företaget fem webshopar som riktar sig till olika marknader.

Den första produktion av Sjöstrands patenterade Espressomaskin för kapselkaffe med en nyutvecklad bryggenhet har genomförts. Den nya bryggenheten är utvecklad för att klara de nya kapselmaterial som tillkommit på marknaden samt ge en ökad sammanhängande bryggkapacitet med bibehållen temperatur. Dessa maskiner kommer att nå marknaden under augusti 2020.

Årets halvår uppvisar ett resultat på minus 782 TKR vilket är en förbättring mot motsvarande period föregående år då resultatet visade minus 835 TKR. Kassaflödet är svagt positivt för perioden. En ökad omsättning och förbättrad marginalstruktur har gett resultatförbättringar den senare delen av halvåret.

Cecilia Hjertzell

VD Sjöstrand Coffee Int AB