Scania
Coop Danmark beställer Scanias helelektriska lastbil (Cision)

2020-07-09 10:00
Danmarks största detaljhandelsföretag Coop kommer att ta en helelektrisk lastbil i drift för sin stadsdistribution. Detta är det senaste exemplet på hur Scania samverkar med kunder i framkant för en gemensam utveckling av hållbara transportlösningar.

Danmark tillhör de främsta länderna när det gäller hållbara tunga transporter med förnybara biobränslen och hybridlösningar. Nu gör även helt elektrifierade fordon entré i landet. Scanialastbilen, med en beräknad räckvidd på 140 km, planeras att tas i drift i Coops verksamhet under första kvartalet 2021. Räckvidden kan dessutom förlängas genom möjligheten till snabbladdning, till exempel under lastning eller lossning av gods.

– Den gröna omställningen i transportsektorn sker alldeles för långsamt, säger Nicolaj Boysen, logistikchef på Coop Danmark. Vi har därför valt att själva gå i spetsen för att påskynda utvecklingen och visa att eldrift är fullt möjlig.

Genom att den elektriska drivlinan ger en helt utsläppsfri körning och i praktiken ljudlös drift utgör den helelektriska lastbilen den perfekta lösningen för stadsdistribution. En förutsättning för helt utsläppsfri drift i hela produktionskedjan (well-to-wheel) är att elen kommer från fossilfria energikällor, som är allmänt tillgänglig i Danmark.

– Scania fortsätter att investera i och utveckla elektrifierade transportlösningar och vi börjar närma oss brytpunkten när de också utgör ekonomiskt bärkraftiga alternativ för kunderna, säger försäljningsdirektör Anton Freiesleben, Scania Danmark. Coops ambitioner för hållbarhet ligger helt i linje med Scanias och vi ser fram emot ett nära samarbete när vi nu tillsammans tar steget in i elektrifiering.

Scanias officiella lansering av sina helektriska lastbilar sker senare under 2020. Företaget tillverkar redan elbussar och hybridlastbilar utöver det breda utbudet av fordon för förnybara bränslen.

FAKTA OM LASTBILEN:

•  Bruttovikt: 20 ton (Den extra chassivikten möjliggörs genom att danska myndigheter tillåter två ton högre totalvikt för helelektriska fordon)
  • Axelkonfiguration: 4x2
  • Drivlina: 230 kW elmaskin / 290 kW maxeffekt, 2-växlad transmission, 2200 Nm max vridmoment
  • Energilagring: Litiumjonbatterier, 135 kWh användbar energi
  • Laddning: Maxkapacitet 130 kW DC (CCS)
  • Räckvidd: Upp till 140 km (beroende på uppdrag/drift)
  • Elektriskt kraftuttag: 50 kW
  • L-hytt Scanias stadshytt med nigning och City Safe Window.

Läs mer om elektrifiering på Scania: www.scania.com/electrification

För mer information, vänligen kontakta:
Jannie Christiansen, Marketing and Communication Manager, Scania Danmark
E-post: Jannie.Christiansen@scania.dk