LED iBond
Deichmanske bibliotek i Oslo med 3.600 intelligente boghylder fra LED iBond er blevet indviet (Cision)

2020-06-19 08:25
Nu slår Oslos nye hovedbibliotek dørene op – med LED iBond på første række med banebrydende lysteknologi til smarte hylder.

Som nævnt i børsprospektet har LED iBond leveret mere end 3.600 tilpassede ”smarte” hylder med avanceret LED-optik og IoT-funktionalitet til det nye Deichmanske bibliotek i Oslo. LED iBond vandt et udbud om at levere hylderne, med dioder med forskellige udstrålingsvinkler, så lyset kan rettes imod bøger, genstande og magasiner. Indstillingerne styres af NFC (Near Field Communication) - teknologi via mobile enheder som tablets og mobiltelefoner.

Det nye Deichmanske bibliotek i Bjørvika, Oslo, forventes at modtage over to millioner besøgende hvert år. Åbningen var oprindeligt planlagt til d. 28. marts 2020, men blev udsat på grund af den globale sundhedskrise. Efter en kort åbningsceremoni den 18. juni til markering af den officielle åbning, har offentligheden nu adgang til biblioteket, der indeholder den skræddersyede, intelligente belysningsløsning leveret af LED iBond.

Henrik Fabricius, salgsdirektør hos LED iBond, udtaler omkring åbningen og installationen: ”Vi har brugt mange udviklingstimer på dette projekt og er faktisk ret stolte over resultatet til et af de mest teknologisk avancerede multimediebiblioteker i Europa. Jeg mener at denne løsning kan bruges i mange andre internationale hyldesammenhænge end til biblioteker, som f.eks. indenfor retail, kontorer og lignende.”

LED iBond satser på store projekter gennem skræddersyede applikationer på markedet for intelligente bygninger, hvor de unikke LED iBond-produktegenskaber giver store konkurrencefordele. Virksomheden forventer stigende salg af intelligente hylder i samarbejde med internationale partnere.

Se dronevideo inde fra biblioteket, fremstillet af det norske tv-netværk, NRK: