AcouSort
Delårsrapport Q1 2020-01-01 – 2020-03-31 (Cision)

2020-05-27 14:12

Första kvartalet (1 jan 2020 - 31 mar 2020)

•  Intäkterna uppgick till 2 553 TSEK (1 320).

•  Förlust före skatt uppgick till 1 022 TSEK (1 877).

•  Förlust per aktie var 0,10 SEK (förlust: 0,16).

Väsentliga händelser under det första kvartalet 2020

•  Den 8 januari signerade AcouSort ett samarbetsavtal med ett multinationellt Life Science-företag med huvudkontor i Frankrike. Det initiala samarbetet syftar till att utvärdera AcouWash-teknologin som ett steg i kvalitetskontrollkedjan för delar av företagets produkter.

•  Den 24 januari fick AcouSort en order på ett modifierat AcouWashsystem från Umeå universitet. Ordern avser ett AcouWash-system optimerat/modifierat för att kunna utföra separation av cirkulerande tumörceller (CTC) från vita blodkroppar. Projektet innebär en intäkt om 500 000 kronor för AcouSort.

•  Den 7 februari mottog AcouSort en order på ett AcouTrap-system från Region Örebro län. Systemet kommer att används i ett projekt inom cancerforskning. Systemet levererades under första kvartalet 2020 och har genererat intäkter om 50 000 euro.

Den 19 februari meddelade AcouSort att bolaget kommer utföra ett produktutvecklingsprojekt i samarbete med Instrumentation Laboratory (IL) för att säkerställa att implementeringen av AcouSorts teknologi i företagets kliniska analyssystem fortskrider enligt plan. Projektet kommer generera intäkter om 42 000 US dollar och är det andra uppdraget inom ramen för det licens- och distributionsavtal som AcouSort slöt med IL under våren 2018.

•  Den 24 februari meddelade AcouSort att bolaget kommer utföra en jämförelsestudie av AcouTraps prestanda jämfört med på marknaden etablerade tekniker för upprening av extracellulära vesiklar. Teknikerna kommer att jämföras med avseende på infångning och upprening av biologiska prover innehållande vesiklar. Projektet kommer generera intäkter om 20 000 euro.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•  Den 17 april meddelar AcouSort att bolaget har fått en europeisk patentansökan beviljad för en ny metod att separera celler med ljud. Den nya metoden gör det möjligt att separera celler som liknar varandra till storlek och massa. Metoden kan användas för att skilja olika typer av vita blodkroppar från varandra, vilket är viktigt inom forskning, diagnostik och behandling.

•  Den 7 maj meddelar AcouSort att det modifierade AcouWashsystem är färdigt för leverans till Umeå Universitet. Systemet är uppgraderat för att kunna separera ut cirkulerande tumörceller (CTC) från vita blodkroppar och är redo för leverans under maj månad. Projektet, som aviserades i januari, innebär en intäkt om 500 000 kronor för AcouSort.

•  Den 13 maj meddelar AcouSort att bolaget genom ett konsortium bestående av bolagets ledning, styrelse och grundare erhållit lånegarantier på drygt 3 MSEK. Lånegarantin syftar till göra AcouSort finansiellt oberoende en bit in på 2021 och därmed motverka eventuella negativa effekter som COVID-19-pandemin kan föra med sig.

VD Torsten Freltoft har ordet

Året började starkt med att vi redan tidigt i januari undertecknade ytterligare ett samarbetsavtal med ett multinationellt Life Science-företag med huvudkontor i Frankrike. Syftet med samarbetet är att utvärdera om AcouWash-systemet kan användas för att förbättra kvalitetskontrollen för några av företagets produktlinjer. Förhoppningen är att utvärderingen skall leda till ett långsiktigt samarbete där AcouWash med tiden kan bli ett permanent steg i företagets kvalitetskontroll.

Ytterligare en viktig händelse värd att lyfta fram är att vi i början av januari fakturerade och installerade ett AcouTrap-system hos ett sydkoreanskt bioteknikföretag.

I början av 2020 fick vi in ytterligare två ordrar på våra benchtop-system, ett AcouTrap-system till Region Örebro och en AcouWash till Umeå universitet. Systemet till Umeå är specialbeställt och modifierat för att möjliggöra förfokusering av celler. Med denna funktion kan systemet göra avancerade separationer av sällsynta celler, exempelvis cirkulerande tumörceller (CTC). Systemet till Örebro levererades i mars 2020 medan leveransen till Umeå har försenats något men har levererats i mitten av maj månad.

Mot slutet av kvartalet har AcouSort likt många andra företag påverkats av COVID-19-pandemin. För oss har det bland annat inneburit att kundmöten och resor blivit svårare att genomföra.

Vi har anpassat oss till den rådande situationen bland annat genom att använda oss av virtuella alternativ till fysiska möten och att erbjuda potentiella kunder som vill utvärdera vår teknik att skicka sina prover till oss. Trots att flertalet av de konferenser som var inbokade under våren blivit inställda har vi sett ett fortsatt stort intresse för våra forskningsinstrument så väl som för våra OEM-produkter.

Vi har utnyttjat den nya situationen på bästa sätt genom att använda den extra tiden till forskning och utveckling för att förbättra våra produkter och därmed ytterligare stärka vårt kommersiella erbjudande.

Vi är övertygade om att intresset för snabb diagnostik kommer att fortsätta att öka ytterligare under de kommande åren. Det är en tydlig trend att patientnära testning börjar användas inom allt fler områden. Dessutom ser vi ett växande fokus på utveckling av tester som kräver minimal provhantering.

Ytterligare ett tydligt exempel på det ökade intresset för snabb testning är att EU under våren har beslutat att öronmärka delar av sitt finansiella stöd för att främja utvecklingen av just patientnära diagnostik. På AcouSort har vi upplevt att medelstora och stora industriföretag, främst i USA och Asien, är intresserade av att lära sig mer om fördelarna med vår teknik. Flera av de Life-Science företag vi knöt kontakt med under 2019 har nu återkommit med stort intresse, ivriga att lära sig mer om AcouSort och våra produkter.

Det ökande intresset för vår teknologi har medfört att vi beslutat att delvis revidera vår strategi, detta för att konkretisera hur vi ska arbeta för ökad tillväxt och expansion fram till 2030.

I det korta perspektivet (2020 - 2022) innebär det att vi ska säkerställa att bolaget når en substantiell marknadsandel samt att säkerställa att akustofluidik blir standard vid automatiserad förberedning av kliniska prover. Det befientliga samarbetet med IL är ett utmärkt exempel på denna strategi då det har hög potential att generera en stabil, långsiktig intäckt.

På medellång sikt (2023 - 2026) ska vi säkerställa kapaciteten för högvolymsproduktion och fortsatt tillväxt.

På lång sikt (2027 – 2030) ser vi en diversifiering och breddning till andra områden som till exempel therapeutics, livsmedel och veterinärmedicin.

Årets första kvartal har varit mycket intensivt och omvälvande ur många aspekter. Vi har tack vare våra engagerade medarbetare genomfört den här perioden på ett tillfredställande sätt.

Avslutningsvis vill jag säga att jag trots det rådande världsläget ser mycket ljust på framtiden för AcouSort.

Torsten Freltoft

VD, AcouSort AB

För ytterligare information om AcouSort, vänligen kontakta:
Torsten Freltoft, VD
Telefon: +45 2045 0854
E-post: torsten.freltoft@acousort.com

Om AcouSort
AcouSort AB (organisationsnummer 556824-1037) är ett teknologiföretag inriktat mot medtech/biotech, baserat i Lund. Bolaget har utvecklat en plattformsteknologi kring akustofores, som är en ny och innovativ metod för att separera, anrika och rengöra celler och andra partiklar för bioanalys, med hjälp av ultraljud. Separation och rengöring av celler är en central del inom forskning och diagnostik gällande flera stora sjukdomsområden, exempelvis cancer och sepsis (blodförgiftning). Bolagets initiala affärsidé är att utveckla vetenskapliga instrument baserade på akustofores för icke-klinisk forskning om biologiska partiklar och celler. Bolaget har dessutom ett antal utvecklingssamarbeten med ledande biotechföretag och har som vision att bli en ledande leverantör av OEM-produkter baserade på akustofores avsedda för hantering av celler och partiklar inom kliniska tillämpningsområden.

AcouSort - I dag