Nordic Entertainment Group
NENT Group lanserar Viaplay i Estland, Lettland och Litauen (Cision)

2020-05-20 09:00
  • Viaplay kommer från första kvartalet 2021 erbjuda baltiska kunder en unik kombination av originalinnehåll, Hollywoodfilmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport
  • Ett naturligt steg tack vare attraktiva och snabbt växande marknader nära den nordiska kärnverksamheten
  • Viaplay har redan mer än 2,5 miljoner betalande abonnenter i Norden
  • Viaplay kommer nu att finnas tillgängligt i åtta länder

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, kommer att lansera sin streamingtjänst Viaplay i Estland, Lettland och Litauen under det första kvartalet 2021. Expansionen bygger på Viaplays väletablerade framgång i Norden och den senaste lanseringen på Island. Viaplay kommer att erbjuda baltiska kunder en unik kombination av Viaplay originalserier, filmer och serier, barninnehåll samt direktsänd sport.

Viaplay, Nordens ledande streamingtjänst med över 2,5 miljoner betalande abonnenter, kommer att göras tillgänglig för kunder i samtliga tre baltiska länder både direkt-till-konsument och via tredjepartsleverantörer.

Mindre än 20% av de 2,8 miljoner hushållen i de tre länderna har en abonnemangsbaserad online-videotjänst idag, jämfört med över 50 % i Norden, och de flesta baltiska hushåll har redan fasta och mobila bredbandsanslutningar vars hastighet fortsätter att uppgraderas. Detta, i kombination med NENT Groups bevisade förmåga att skala sin verksamhet på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt, gör vardera av de tre marknaderna lämpliga för lanseringen av Viaplays unika och användarvänliga streamingerbjudande.

Innehållet som kommer att erbjudas inkluderar NENT Groups snabbt växande portfölj av framgångsrika Viaplay originalserier där ytterligare 30 serier kommer att premiärvisas i år. Nya lokala originalserier utvecklade för de baltiska marknaderna kommer att produceras av NENT Studios samt externa produktionsbolag. Erbjudandet kommer också att inkludera internationella filmer, serier och barninnehåll, tillsammans med ett direktsänt sportpaket som initialt byggs runt motorsport, fotboll och ishockey och inkluderar fleråriga rättigheter till Formel 1 motorsport, tyska fotbollens Bundesliga och NHL ishockey. Ytterligare information om innehållserbjudandet, prispunkter och lanseringsdatum för Viaplay i Baltikum kommuniceras närmare lanseringen.

Viaplays tekniska plattform är snabb och skalbar, och NENT Groups fler än 300 egna utvecklare säkerställer högkvalitativ prestanda, funktionalitet och innehållsrekommendationer. Användare kan streama innehåll på flera enheter samtidigt, se filmer och serier i offlineläge samt skapa flera personliga profiler. Utöver detta erbjuder Viaplay möjligheten att både köpa (electronic sell-through – EST) och hyra (transaction video on-demand – TVOD) film.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Expansionen av Viaplay till Baltikum är ett naturligt nästa steg. Dessa marknader är nära våra hemmarknader, har relativt låg penetration och är snabbväxande, och vi kommer att ha ett unikt erbjudande som riktar sig till alla tre marknader. Vi har byggt Viaplay till Nordens ledande streamingtjänst och har nyligen framgångsrikt expanderat till Island. Vi ser en enorm potential i Baltikum för vår unika kombination av högkvalitativa Viaplay originalserier, prisbelönta filmer och serier, premiuminnehåll för barnen samt direktsänd sport i världsklass. Vår flexibla modell och avancerade teknik är byggda för att skalas upp snabbt och effektivt. Vi har redan säkrat viktiga innehållsrättigheter för marknaderna till konkurrenskraftiga priser, och vi ser fram emot att ge tittare i Estland, Lettland och Litauen underhållning till en god valuta för pengarna från tidigt nästa år.”

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss: